Alle activiteiten uit koker client

17 oktober 2008

Alle activiteiten uit koker client

Feest in De Rozenbottel! Activiteitencentrum Boogh, voor mensen met niet-aangeboren hersenletsel (NAH), vierde op 16 oktober haar 10-jarige jubileum. Ter ere hiervan werd er een Open Dag gehouden; ook SP-fractievoorzitter Jan Breur was hier van de partij.

Na een kop koffie en het feliciteren van verschillende medewerkers, werd Breur rondgeleid door locatiehoofd Petra Aalders en zag de verschillende activiteiten. Kleding maken, keramiek, drama, computers, bloemschikken; maar ook meer arbeidsgerichte activiteiten.

Boogh verzorgt op dinsdag en donderdag de catering op De Rozenbottel. De broodjes, soep en andere etenswaar vinden gretig aftrek bij de medewerkers van de gemeente, het VNV en andere 'bewoners' van de Rozenbottel. Ook de boorsetjes van Hitachi worden door Boogh-clienten ingepakt.

Of het nu gaat om de catering, het bloemschikken, het boortjes inpakken of keramiek - de activiteiten worden op instigatie van de clienten georganiseerd. "Het komt dus niet uit de koker van de medewerkers," vertelt Aalders trots, "maar alle activiteiten vloeien voort uit de vraag van de client."

Het is niet de eerste keer dat Breur met Boogh in aanraking komt. Breur's moeder werkt op het centrum en ook Breur zelf heeft er enkele malen vakantiewerk gedaan. Ook in zijn politieke functie is Breur geen vreemde voor Boogh of haar clienten.

In zijn toenmalige hoedanigheid als organisatiesecretaris van de SP heeft hij er in 2005, samen met afdelingsvoorzitter Gert Worst, voorlichting gegeven over de Europese Grondwet. De SP gaf toen in Veenendaal stem aan de 'tegen'-campagne. Als fractievoorzitter was Breur er eens te gast om te spreken over wrijving in de multiculturele samenleving. Samen met penningmeester Nico van Ginkel was Breur vorig jaar in december namens de SP te gast bij de opening van de schilderijen-expositie van Boogh-clienten die te zien was in het gemeentehuis.

Breur: "Boogh - en andere mensen en organisaties die dit werk doen - dragen wij een warm hart toe. Mensen die door de samenleving afgeschreven lijken te zijn, komen door zulke organisaties toch weer tot een fijne, nuttige dagbesteding. Elk mens telt; dat wordt hier echt waar gemaakt.