Beleidsconferentie 'Jongeren en de WMO'

16 oktober 2008

Beleidsconferentie 'Jongeren en de WMO'

In het 'brughuis' van het Christelijk Lyceum Veenendaal (CLV) vond in de avond van 9 oktober een beleidsconferentie plaats, met als thema 'Jongeren en de WMO'. Vanuit verschillende stromingen kwamen mensen die met het onderwerp te maken hebben; zowel vanuit de politiek als 'het werkveld'. De SP werd vertegenwoordigd door Jan Breur, fractievoorzitter.

Opvallend aan de beleidsconferentie was, dat men er eindelijke in geslaagd is ook echt de jongeren - om wie het gaat - te betrekken. Hun aanwezigheid ging niet onopgemerkt. Twee jongeren gaven in dichtvorm c.q. rapvorm aan het einde van de avond hun indrukken en gedachtes weer, een ander voegde zich (voor de gelegenheid?) bij de theatergroep die voor opluistering zorgde, en een vierde deed zich aan het begin van de avond voor als jongerenwerker Fred Verhoef die zich inzet voor de mensenrechten. Dit tot vermaak van de echte Fred Verhoef, die het tafereel lachend gadesloeg.

In verschillende workshops werd er gesproken over de relatie tussen jongeren en de WMO. Verschillende sub-onderwerpen kwamen aan bod: van de vraag hoe je jongeren bij hun wijk betrekt tot de vraag hoe ook de jongere met speciale behoeftes (bijvoorbeeld door een handicap) ook mee kan doen.

Ook de negatieve beeldvorming rondom jongeren aan bod. Voor de SP is dit een belangrijk thema: jongeren moeten erkend worden als volwaardige leden van de samenleving, niet slechts als hinderpost. Daarbij hoort ook dat ze zich in de openbare ruimte mogen manifesteren, maar vaak zitten de 'grote mensen' daar niet op te wachten. Zo strijdt bewonersvereniging Holle Kamp al lange tijd voor het beschikbaar maken van Buurthuis SamSam voor jongeren, en lijkt het realiseren van een ontmoetingsplek in het Petenbos een onmogelijke opgave.

Aan het eind van de avond werd een aantal mensen die zich verdienstelijk maken voor jongeren in het zonnetje gezet. Onder hen (de echte) Fred Verhoef. Deze mensen werden naar voren gehaald en kregen een welverdiend bloemetje.