Tatoeëren kinderen volslagen onzin

17 oktober 2008

Tatoeëren kinderen volslagen onzin

De SGP en de ChristenUnie hebben gezamenlijk schriftelijke vragen gesteld aan het College van Burgemeester en Wethouders. Hiermee geven ze de bezorgde bewoners van de Gouwe, waar mogelijk een tattooshop wordt gevestigd, een politieke stem. De SP is blij dat de christelijke partijen dit doen, maar niet met de wijze waarop. De brief waarin de vragen worden gesteld is, naar mening van de SP, misleidend en tendentieus.

Afdelingsvoorzitter Gert Worst: "Het is volkomen begrijpelijk dat omwonenden zich zorgen maken over een tattooshop in hun buurt. Een tattooshop heeft immers een ander imago dan een groenteman. Maar een serieuze politieke partij - waartoe ik zowel ChristenUnie als SGP reken - is het aan haar stand verplicht om de feiten in beeld te brengen voordat ze verdere stappen onderneemt. En dus niet de zorgen aanwakkeren met onzinverhalen."

In de inleidende tekst die de beide partijen bij hun vragen hebben opgesteld, is de volgende passage te lezen:
"Ook het aanbrengen van tatoeages, waarbij gebruik gemaakt wordt van chemische cosmetica, is niet zonder risico's voor de gezondheid. Om deze redenen zijn wij van mening dat het tatoeëren van lichamen van kinderen en tieners, niet wenselijk is."

Worst: "Met die passage suggereren de partijen dat er kinderen worden getatoeërd. Dit is volslagen onzin. Ik ken veel tattoo-artiesten, en er is er geeneen bij die het in z'n hoofd haalt om minderjarigen te tatoeëren. Het is echt belachelijk dat ChristenUnie en SGP zulke dingen suggereren; het siert ze van geen kant!"

Ook de vraag "Een tattooshop is een winkel waar tatoeages worden verkocht. Is het niet meer voor de hand liggend om een tattooshop aan te merken als detailhandel en derhalve te situeren in een winkelgebied?"
roept irritatie op bij de SP'er.

"Op zich is er niets mis mee om te stellen dat je een tattooshop liever in een winkel- dan in een woongebied ziet," aldus Worst, "maar de stellingname is nu heel kort door de bocht. Bij een pedicure koop je een voetbehandeling, bij een prostituee koop je seks en bij een museum koop je een museumbezoek. Moeten we dit nu allemaal als detailhandel gaan bestempelen?"

Toch is het in de ogen van Worst niet alleen maar onzin wat de klok slaat in de vragen van de christelijke partijen. "Een aantal vragen zijn zeer reëel. We zijn blij dat die gesteld zijn, alleen had dat naar onze mening gemoeten zonder de tatoeëerders-branche te stigmatiseren met de onzin die ze er omheen verkondigen."

De vraag wat de uitgangspunten van een beroep of een bedrijf aan huis - waaraan een tattooshop zou voldoen - zijn, is volgens Worst een voorbeeld van een reële vraag. Datzelfde geldt voor de vraag welke weging er wordt toegekend aan de 'zienswijzen' (het nieuwe woord voor bezwaren) die zijn ingediend.

Worst: "Daarmee neem je zowel de omwonenden als de beoogde ondernemer serieus. ChristenUnie en SGP hadden er wijs aan gedaan als ze zich tot die elementen hadden beperkt."