Schriftelijke vragen SP over verkeersveiligheid

28 november 2008

Schriftelijke vragen SP over verkeersveiligheid

De SP heeft schriftelijke vragen gesteld aan het College van Burgemeester en Wethouders, over de verkeersveiligheid bij de fietsenoversteekplaats op de kruising Wiekslag/Goudvink (nabij de Westerkerk en Winkelcentrum de Ellekoot). In een week tijd hebben zich daar twee ongelukken voorgedaan, waarbij fietsers aangereden werden door auto’s. Deze incidenten staan niet op zichzelf; regelmatig is er sprake van botsingen en bijna-botsingen tussen fietsers en gemotoriseerd verkeer.

De bewuste kruising wordt veel gebruikt door basisscholieren en middelbare scholieren. Extra reden om de oversteek zo veilig mogelijk te maken, vindt SP-fractielid Jaap Pottjewijd. In zijn vragen spreekt hij het College aan op de reputatie van Veenendaal als fietsstad; in het jaar 2000 kreeg Veenendaal de titel, in 2008 werd Veenendaal tweede op de ranglijst.

Pottjewijd stelt, namens de SP, dat fietsers – als zwakkere verkeersdeelnemers – op de bewuste kruising extra beschermd dienen te worden. Hij vraagt het College om met maatregelen te komen die de verkeersveiligheid op dit kruispunt verbeteren.