Bezoekje aan de bieb

11 december 2008

Bezoekje aan de bieb

Op dinsdag 9 december heeft de commissie Welzijn een bezoek gebracht aan de bibliotheek. Niet om een boekje te lenen, maar om zich bij te laten praten over, onder andere, de inrichting van de nieuwe bibliotheek in het Cultuurcluster aan het Kees Stipplein. Namens de SP was Jan Breur hierbij aanwezig.

Na een welkomstwoord, werd er een spelletje 'petje op, petje af' gespeeld. Het spelletje is vooral bekend uit het televisieprogramma Holland Sport, maar werd nu gespeeld aan de hand van stellingen over de bibliotheek. Van de -ongeveer- 20 vragen, had Breur er slechts 3 fout.

Daarna was het tijd voor serieuzere zaken. Een medewerkster van de bibliotheek gaf een toelichting op het werk wat er gedaan wordt. Er worden bijvoorbeeld scholen en groepen ontvangen en er is veel aandacht voor leesbevordering, bestrijding van ongeletterdheid en ondersteuning bij dyslexie.

Ook is er gesproken over de regionalisering van de bibliotheek. In eerste instantie is dat mislukt, omdat de kleinere bibliotheken het grote Veenendaal vooral als een bedreiging zagen. Nu wordt er een nieuwe poging ondernomen, die hoopvoller lijkt.
Doordat de kleinere bibliotheken al wel gefuseerd zijn tot een grote bibliotheek, is er meer sprake van gelijkheid. De beide partijen zijn nu van vergelijkbare grootte.

Tot slot was er aandacht voor de nieuw te realiseren bibliotheek aan het Kees Stipplein. Er werd een presentatie gegeven over het bibliotheek- en kunstuitleengedeelte in het toekomstige Cultuurcluster. Het pand gaat gedeeld worden met o.a. Museum 't Kleine Veenloo en de Historische Vereniging Oud Veenendaal.

Breur was erg onder de indruk van de plannen. Breur: "Een rustige, ruimtelijke, stimulerende omgeving. Ideaal om te lezen. Een goed visitekaartje voor Veenendaal en voor cultuur en literatuur in zijn algemeenheid."

Helaas voor de bibliotheek is het nog niet zeker of de plannen wel werkelijkheid zullen worden. De inrichting van de bibliotheek kost meer dan dat het budget toelaat. Wat de SP betreft, wordt daar een oplossing voor gevonden. Breur: "Als het gemeentehuis duurder mag worden, mag de bieb dat ook!"