Handtekeningen aangeboden aan wethouder

14 januari 2009

Handtekeningen aangeboden aan wethouder

De 750 handtekeningen, die het resultaat zijn van de actie ‘Hier Niet Bouwen’ zijn vrijdagochtend, 9 januari aangeboden aan de Veenendaalse wethouder Cees Sanders. Onder het toeziend oog van een handvol geïnteresseerden overhandigde initiatiefnemer Jan Breur de map met handtekeningen aan de wethouder. Sanders toonde zich verheugd met de betrokkenheid bij het Binnenveld van de aanwezigen en de ondertekenaars.

In zijn toespraak gaf Breur aan dat de handtekeningenactie diende als tegengeluid tegen het raadsbesluit dat in maart wat met een meerderheid van de coalitiepartijen en de SGP in de gemeenteraad van Veenendaal is aangenomen. Dit raadsbesluit merkt het gebied tussen Veenendaal en Achterberg aan als zoeklocatie voor woningbouw. Ondertekenaars van de petitie willen juist het open landschapskarakter van het gebied behouden.

Breur gaf ook aan dat iedereen die meedeed aan de actie (welke werd ondersteund door verschillende politieke partijen, organisaties en burgers) dit vanuit zijn eigen motieven deed, maar dat de liefde voor het Binnenveld hen bindt. Breur: “Mijn ‘eigen’ SP-afdeling Veenendaal zal een andere insteek hebben dan Rhenen’s Belang of de milieuorganisaties, maar allemaal zijn we het erover eens dat dit gebied behouden moet blijven – en dat maken wij op deze manier kenbaar.”

Elly Kamerbeek, een inwoonster van Rhenen gaf in haar toespraak aan dat ze het handelen van de gemeente Veenendaal erg brutaal vond en dat ‘zoeklocatie Achterberg’ strijdig is met het Landschap Ontwikkelings Plan. Ook vertelde ze over de grote ooievaarspopulatie op het Binnenveld en opperde ze om de ooievaar te benoemen als ambassadeur van de actie ‘Hier Niet Bouwen’.

Wethouder Sanders wees op een raadsmeerderheid die het gebied in ‘de kijker’ wil houden als uitbreidingslocatie voor Veenendaal. Uiteindelijk is het de raad die erover gaat, zei hij; “met de handtekeningen als steun in de rug zal de raad wel een wijs besluit nemen.” ‘Hier Niet Bouwen’ en haar ondersteuners kondigen aan erop toe te zien dat dit inderdaad een wijs besluit zal worden, namelijk dat er niet gebouwd wordt in het Binnenveld.