Houd plek Kees Stipplein vrij voor bioscoop!

28 januari 2009

Houd plek Kees Stipplein vrij voor bioscoop!

De SP vindt het een trieste zaak dat er geen bioscoop op het Kees Stipplein komt. De partij is van mening dat een bioscoop thuishoort in het culturele aanbod van een gemeente als Veenendaal. De partij vindt dat het Kees Stipplein dusdanig moet worden ingericht dat er in de toekomst alsnog een bioscoop gevestigd kan worden.

Na gesprekken met de exploitanten van Cinemec, heeft de gemeente besloten om het plan voor een bioscoop te laten varen. Begrijpelijk, vindt de SP, omdat de economie rare tijden kent en er is natuurlijk concurrentie in de omgeving. De economische crisis zou echter, volgens SP-fractievoorzitter Jan Breur, ook wel eens lucht kunnen bieden aan bioscopen.

Breur: “Het is niet uit te sluiten dat mensen niet meer zo snel een weekje weg gaan, maar het houden bij een vorkje prikken en een filmpje pakken. Het is nog onzeker of de crisis dit zal bewerkstelligen, maar het is wel iets om de komende paar jaar in de gaten te houden.”

Als er in de toekomst alsnog een bioscoop komt, zal die op het Kees Stipplein terecht moeten kunnen, vindt de partij. Als er op de plek die tot voor kort gereserveerd was voor de bioscoop gebouwd wordt, moet dat gebouw makkelijk te verbouwen zijn tot bioscoop. Breur: “Mocht er een exploitant zich alsnog aandienen voor een bioscoop, dan hoort de bioscoop thuis in het culturele hart van Veenendaal. Er wordt nu heel veel gemeenschapsgeld in het Kees Stipplein gepompt om daar de cultuur te concentreren; het is kapitaalvernietiging als je bij de inrichting van het plein geen rekening houdt met toekomstige ontwikkelingen.”

De SP blijft aandacht houden voor een mogelijke bioscoop, maar de politiek heeft niet veel te zeggen over commerciële aangelegenheden. Tenzij er een samenwerking wordt bewerkstelligd zal de eventuele Veense bioscoop moeten concurreren met Ede, Utrecht, Wageningen en Arnhem. Bioscopen kunnen ook complementair zijn; één locatie die zich spitst op de zogenaamde blockbusters, terwijl een andere zich richt op arthouse-films en documentaires. Breur: “Ik vraag me af of een dergelijke optie is meegenomen door de exploitanten met wie de gemeente in gesprek is geweest. Hoewel Ede goed te bereiken is, zou Veenendaal ook een bioscoop moeten krijgen. We blijven erop wachten en hopen…”