Domme Uitspraak Wethouder Economische Zaken

28 februari 2009

Domme Uitspraak Wethouder Economische Zaken

De SP heeft schriftelijke vragen gesteld aan het College van Burgemeester en Wethouders. De partij wil dat het College zich verantwoordt voor een uitspraak van Wethouder van de Bos (Economische Zaken). Deze heeft gezegd dat de economische crisis ongemerkt aan Veenendaal voorbij zou trekken.

Van de Bos (CDA) deed de uitspraak op het podium van Theater ‘de Lampegiet’, tijdens het business event dat op 24 november j.l. plaatsvond. De SP bestempelt deze uitspraak als ‘dom er arrogant’, temeer nu er in de eerste maand van het jaar voor twee bedrijven faillissement is aangevraagd en voor 547 werknemers in drie bedrijven werktijdverkorting. Het aantal mensen dat zich in januari werkloos heeft gemeld bij het UWV is 30% boven de prognose.

“Me dunkt dat er sprake is van crisis, ook in Veenendaal.” Aldus SP-fractievoorzitter Jan Breur. “Dat er in november nog niet duidelijk was welke vorm en grootte de crisis zou aannemen, dat kan ik volmondig beamen. Maar de wethouder had toen ook al moeten weten dat de crisis niet ‘ongemerkt aan Veenendaal voorbij zou trekken’. Veenendaal staat toch niet los van de rest van de wereld?”

De SP wil weten of de wethouder met zijn uitspraak het collegestandpunt vertolkte. Ook vraagt de partij zich af of de wethouder zelf wel in zijn uitspraak geloofde en, als dat niet het geval was, waarom hij die uitspraak dan überhaupt gedaan had.

Behalve om verantwoording voor de uitspraken van Van de Bos vraagt de SP ook naar de verwachtingen van het College over het verdere verloop van de crisis in de regio en naar maatregelen die het College kan en wil nemen om de schade van de crisis te beperken.

Breur: “Natuurlijk moet het College zich verantwoorden voor de stommiteit van een wethouder. Maar je moet ook verder; alle domme uitspraken terzijde. De vraag die we samen moeten beantwoorden is: hoe vangen we met z’n allen de klappen zo goed mogelijk op?”