SP wil met College meedenken over Bioscoop

28 februari 2009

SP wil met College meedenken over Bioscoop

De SP heeft schriftelijke vragen gesteld aan het College van Burgemeester en Wethouders over de ontwikkelingen rond een eventuele Bioscoop. Tot dusver is het College er niet in geslaagd een exploitant te vinden voor een Veense filmzaal. De SP, die hier een groot voorstander van is, geeft bij het College aan graag te willen meedenken over dit onderwerp.

De vragen zijn het resultaat van een publieksvoorlichting die de partij op zaterdag 7 februari hield in de hoofdstraat van Veenendaal. Hier zijn pamfletten uitgedeeld en hebben er verschillende gesprekken plaatsgevonden. “Door de gesprekken met mensen zijn we gesterkt in ons standpunt,” aldus SP-fractievoorzitter Jan Breur, “voor hele groepen mensen is het gewoon geen doen om naar Ede af te reizen voor een film. Die mensen kunnen nu nergens terecht.”

De partij benadrukt dat in de vragen geen kritiek op het College schuilt. Breur: “We leveren kritiek op het College als het moet, en op andere momenten steunen we het College juist. En nu staan we aan dezelfde kant: zowel het College als de SP wil een bioscoop binnenhalen. Het is jammer dat ze er nog niet in geslaagd zijn, maar het is ook niet makkelijk om een exploitant bereid te vinden. Het exploiteren van een bioscoop is immers niet zonder risico. Maar we denken graag met het College mee.”

In de vragen oppert de SP onder andere het idee van een multifunctioneel zalencomplex waar bijvoorbeeld vergaderingen en culturele activiteiten kunnen plaatsvinden. Als er eenmaal een exploitant gevonden is, zou de bioscoop daar ook terecht kunnen. Breur: “Zodoende is er toch een plek beschikbaar gehouden voor de bioscoop, op het Kees Stipplein waar die thuishoort, zonder dat er in de tussentijd kostbare ruimte wordt verspild.”