Geen park op Castorterrein; burgerinitiatief afgewezen

26 maart 2009

Geen park op Castorterrein; burgerinitiatief afgewezen

De door de firma Van Ginkel gepachte grond aan de Castor zal niet in ere hersteld worden als onderdeel van het Dragonderpark. Het burgerinitiatief dat hiertoe is ingediend vond geen steun in de gemeenteraad. Wel zal het huidige Dragonderpark worden opgewaardeerd.

Ook de SP stemde, met tegenzin, tegen het voorstel. Fractievoorzitter Jan Breur gaf aan dat een combinatie van mogelijke claims en de economische crisis het onverantwoord maakten om het burgerinitiatief (dat ingaat tegen bestaande plannen) te steunen. Tegelijkertijd gaf hij hierbij aan dat de huidige plannen ook niet op zijn steun hoefden te rekenen als daar niet flink aan gesleuteld zou worden; in samenspraak met omwonenden. Een standpunt dat door de overige partijen als populistisch werd bestempeld - maar waarop Wethouder Sanders wel een toezegging deed.

De overige partijen zagen ook los van de crisis en de mogelijke claims geen mogelijkheid om het burgerinitiatief te steunen. Volgens hen is het besluit voor bebouwing aldaar al in 2005 genomen. Breur herinnerde de raad eraan dat er door het College en door verschillende raadsleden steeds op gehamerd is dat er nog over de feitelijke invulling van het terrein gesproken zou worden. Hij vond het dan ook raar om te moeten vaststellen dat in de beleving van de overige fracties het besluit nu ineens wel 'al lang was genomen'.

GroenLinks, ChristenUnie en PvdA dienden, naar aanleiding van het burgerinitiatief, een motie in om het bestaande Dragonderpark op te waarderen. De motie werd gesteund door alle fracties, inclusief de SP.