Meerderheid Provinciale Staten voor RSW

23 april 2009

Meerderheid Provinciale Staten voor RSW

“Ik vind het niet gek dat juist het provinciale bestuur vaak zo makkelijk en met grote meerderheden herindelingen steunt. De bestuurslaag bij uitstek die mijlenver afstaat van de belevingswereld van doorsnee mensen.” Deze woorden sprak SP-fractievoorzitter Freek Bersch (Provinciale Staten, Utrecht) tijdens de behandeling van de gemeentelijke herindeling waarbij Renswoude, Scherpenzeel en Woudenberg samengevoegd zouden worden. De SP stemde, net als CDA, Partij voor de Dieren en Mooi Utrecht, tegen de fusie. De andere partijen - een meerderheid dus - stemde voor.

De SP pleitte voor zelfstandigheid van Renswoude, omdat de bevolking faliekant tegen een fusie is en het broodnodige draagvlak dus ontbreekt. Renswoude heeft haar zaken bestuurlijk en financieel op orde, dus ook de noodzaak van de fusie is voor deze gemeente niet aanwezig. Het enige wat de herindeling zou brengen is een grotere kloof tussen burger en bestuur.

Niet alleen op provinciaal niveau is de SP tegen de fusie van Renswoude. Ook de SP-afdeling Veenendaal (waaronder Renswoude ook valt) heeft zich altijd verzet tegen de gedwongen herindeling.

SP-bestuurslid en fractievoorzitter Jan Breur (Gemeenteraad, Veenendaal) heeft om die reden meegelopen met de fakkeloptocht tegen de herindeling, op 23 oktober van vorig jaar.Hier noemde hij de herindeling vanuit democratisch, organisatorisch, financieel en sociologisch opzicht een slecht idee.

De gemeenteraad van Veenendaal gaf eerder aan niets te zien in de gedwongen herindeling van Renswoude met Woudenberg en Scherpenzeel. Liever versterkt Veenendaal de bestaande samenwerking met Renswoude. Wat de SP betreft, leidt dit ook niet tot een fusie: "Gedwongen herindelingen zijn per definitie onwenselijk," aldus Breur.

Het feit dat Renswoude deel uitmaakt van de SP-afdeling Veenendaal doet daar niets aan af; in tegendeel. Breur: "De mensen in Renswoude zijn evengoed onze mensen; en wij hebben dus een verplichting naar hen toe. Moreel gezien kunnen we niet anders dan rekening met hen houden. Als de gemeente nagenoeg unaniem tegen een herindeling is, wil dat wat zeggen. Voor ons is dat een belangrijke reden om tegen RSW-fusie te zijn."

Hoewel Breur veel herkent in de woorden van zijn 'provinciale' partijgenoot, kan enige verbazing over de meerderheid voor de gedwongen herindeling niet uitblijven. "Je hoeft geen quantumfysicus te zijn om te begrijpen dat Renswoude dit niet wil," zegt hij boos. "Ik ben heel benieuwd wat Renswoude bij de volgende provinciale verkiezingen zal gaan stemmen."

Behalve de provinciale politiek zal ook de landelijke politiek zich buigen over de herindeling. Een meerderheid voor de gedwongen fusie in de Tweede Kamer is niet vanzelfsprekend. Er is dus nog een sprankje hoop voor zelfstandig Renswoude.