SP opent meldpunten crisis en Mosquito

27 april 2009

SP opent meldpunten crisis en Mosquito

SP-afdeling Veenendaal heeft een tweetal meldpunten geopend; respectievelijk voor de Crisis in Veenendaal en voor de Mosquito in Rhenen. Deze zijn per e-mail te bereiken op veenendaal@sp.nl De partij wil hiermee mensen aanmoedigen om hun verhaal te doen. “Wil je de titel ‘volksvertegenwoordiger’ waardig zijn, dan moet je de ‘papieren werkelijkheid’ ontstijgen,” aldus SP-fractievoorzitter Jan Breur. “Je weet niks als je het ‘volk’ niets vraagt.”

De Veenendaalse SP opende het meldpunt voor de crisis om de ontwikkelingen goed te kunnen volgen en Veense ondernemers en werknemers zo goed mogelijk te ondersteunen. Breur: “Volgens het College van Burgemeester en Wethouders zijn de gevolgen voor de crisis in Veenendaal vooralsnog niet verontrustend. Volgens het UWV gaat het zelfs weer de goede kant op. Dat is misschien zo voor het totaalplaatje, maar als je bedrijf in moeilijkheden raakt of je baan staat op de tocht is dat voor jou wel degelijk verontrustend.”

Algemene cijfers zijn volgens Breur wel belangrijk, maar zeker niet alleszeggend. “Spreek je een willekeurig iemand, dan blijkt er bij hem of haar op het werk 10% van de banen op de tocht te staan. De stress en onzekerheid die dat met zich meebrengt laat zich niet zomaar in getallen uitdrukken, maar maken wel degelijk deel uit van de crisis – en dus van de problematiek waar wij als gemeenschap mee te maken hebben.”

Eerder opende de partij een meldpunt voor de Mosquito in Rhenen. Dit, naar aanleiding van het bericht dat de gemeente het omstreden apparaat – zonder toestemming van de gemeenteraad – zou plaatsen. Breur: “Op basis van de verhalen die de SP in andere gemeenten had opgedaan waar de Mosquito wordt ingezet, weten we dat het een rampzalig werktuig is. Het neemt geen overlast weg, maar is zelf een bron van nieuwe overlast. En dan hebben we het nog niet eens over de twijfelachtige wetmatigheid van het onding.”

Omdat Rhenen onder de Veenendaalse SP-afdeling valt, is ook hier het adres veenendaal@sp.nl van toepassing. Hoewel het van te voren niet te bepalen is waar de gegevens uit de meldpunten toe leiden, zien de SP’ers het openen ervan als een nuttige investering. “De ingewonnen informatie kan een basis zijn voor een actie of initiatief. Dan heeft zo’n meldpunt enorme vruchten afgeworpen,” aldus Breur, “maar ook als het niet zover komt, dan kunnen we de informatie in ieder geval vertalen naar ons stemgedrag in de Veenendaalse gemeenteraad.”

Wie gebruik maakt van een SP-meldpunt, krijgt altijd een reactie uit het afdelingsbestuur terug.