Vals spel Rhenen met Mosquito

7 april 2009

Vals spel Rhenen met Mosquito

Het gemeentebestuur van Rhenen gaat de controversiële Mosquito inzetten tegen jongerenoverlast, zonder de gemeenteraad hierin te betrekken. Hiermee is de gemeente de richtlijnen, die door Minister Ter Horst worden opgesteld, voor. Naar aanleiding hiervan heeft de SP kamervragen gesteld.

SP-kamerleden Smits en Langkamp vragen de minister of zij bereid is om Rhenen op de vingers te tikken en of zij het ermee eens is dat Rhenen had moeten wachten tot de richtlijnen gereed zijn. Ook willen zij weten of er voor Rhenen een risico is om voor de rechter gesleept te worden, omdat de inzet van de Mosquito mogelijk in strijd met de grondwet is.

Ook de SP-afdeling Veenendaal, waaronder ook de Rhenense SP-leden vallen, reageert geschrokken op deze actie. Afdelingsvoorzitter Jaap Pottjewijd: “Voor een dergelijke actie is en naam: ‘vals spel’. Het Rhenense gemeentebestuur omzeilt moedwillig de regels, die niet voor niets worden opgesteld. Er kleven zoveel bezwaren aan de Mosquito – niet in de laatste plaats morele bezwaren – dan geeft het geen pas om er zomaar één te installeren terwijl je weet dat men bezig is om richtlijnen op te stellen.”

Pottjewijd heeft zich al vaker met de Mosquito beziggehouden. Als lid van de Raadscommissie Middelen in Veenendaal heeft hij in februari 2008 het College aldaar schriftelijk bevraagd over het bericht dat er zich een Mosquito in Veenendaal zou bevinden. Momenteel spant de SP zich in om, via de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), Mosquito’s uit Veenendaal te weren. Jan Breur, het enige Veense raadslid van de partij, werkt aan een wijzigingsvoorstel om een Mosquitoverbod in de APV op te nemen.

Breur: “Het is heel wrang om te constateren dat je in de ene plaats van je afdeling knokt om de Mosquito’s buiten de deur te houden, en in de andere plaats wordt dat ding er zomaar doorheen gejast. De Mosquito is gewoon onwenselijk! Hij schaadt de lichamelijke integriteit, hij veroorzaakt overlast van jonge omwonenden die bij warm weer hun raam niet eens meer open kunnen zetten, en de onschuldigen worden net zo hard gepakt als de raddraaiers. Als er echt geen alternatieven zijn, dan zijn Rhenen, haar bestuur en haar inwoners zeer te beklagen.”