Veenendaal voert Marokkaans beleid niet uit

23 april 2009

Veenendaal voert Marokkaans beleid niet uit

Berichten over gemeenteambtenaren die de koning van Marokko dienen, gaan niet op voor Veenendaal. Dit laat het College van Burgemeester en Wethouders in een e-mail weten aan de commissie Middelen. De e-mail gaat in op vragen van de SP.

De SP stelde het College een aantal vragen nadat er in de landelijke media verhalen naar voren kwamen over problemen waar Marokkaans-Nederlandse gezinnen tegenaan lopen. De lijst van namen die door de Marokkaanse regering 'goedgekeurd' waren, zou dwingend gehanteerd worden bij geboorteaangifte. Ook zouden kinderen van Marokkaanse ouders worden opgespoord om met terugwerkende kracht de Marokkaanse nationaliteit (ongvraagd) opgelegd te krijgen.

De beruchte lijst van 'goedgekeurde namen' blijkt op het Veense gemeentehuis niet aanwezig te zijn. Marokkaanse ouders blijken wel geattendeerd te worden op het bestaan van die lijst, voor het geval ze de geboorte van hun kind ook willen aangeven op het Marokkaanse consulaat.

Aan het opsporen van kinderen van één of meer Marokkaanse ouders, om ze met terugwerkende kracht te 'Marokkaniseren' wordt in Veenendaal geen uitvoering gegeven.

SP-fractievoorzitter Jan Breur is blij met deze informatie. "In Veenendaal zijn alle ouders vrij om hun kind de naam te geven die zij willen; de gemeente staat Marokkaanse ouders geen strobreed in de weg als zij een Westerse of Berberse naam voor hun kind willen," geeft hij blij aan. "En van gedwongen Marokkanisering van Veenendalers is er ook geen sprake."

De SP ziet de keuzevrijheid van Veenendalers en de integratiedoelstellingen in de samenleving op dit punt gewaarborgd voor Veenendaal.