Vraag over 'Cruciale Praktijksituaties' inburgeringscursus

8 april 2009

Vraag over 'Cruciale Praktijksituaties' inburgeringscursus

SP-fractievoorzitter Jan Breur heeft in de commissie Welzijn van 31 maart het College gevraagd om een inventarisatieronde bij instanties in Veenendaal. De SP'er wil graag weten in hoeverre de instanties op de hoogte zijn van de 'Cruciale Praktijksituaties' die bij de inburgeringscursus horen, en in hoeverre ze medewerking willen verlenen aan de gesprekken en het invullen van bijbehorende formulieren. Bij onvoldoende kennis zou er voorlichting (bijvoorbeeld via het ministerie van Wonen, Werken en Integratie) nodig zijn.

'Cruciale Praktijksituaties' vormen een verplicht onderdeel van de inburgeringscursus. De inburgeraar moet 30 formele gesprekken met instanties hebben in een 'real life setting'. Het kan hierbij gaan om bijvoorbeeld een aangifte van geboorte op het gemeentehuis, aangifte van diefstal bij de politie, of een gesprek met een arts of maatschappelijk werker. Wanneer de inburgeraar niet in de situatie is om 'van nature' deze gesprekken te hebben (dus wanneer er geen geboorte of diefstal is aan te geven), moet hij toch bij desbetreffende instantie dat gesprek voeren, dus doen alsof er wel sprake is van zo'n situatie. Bij die gesprekken dient een formulier te worden afgetekend als bewijs.

Nu blijkt dit in de praktijk nagenoeg onwerkbaar. Instanties willen vaak niet meewerken aan 'zogenaamd-gesprekken', of hebben niet door dat het een 'zogenaamd'-situatie betreft. Er is 'in den lande' een geval bekend van een vrouw die 'zogenaamd' aangifte deed van een geboorte, en korte tijd daarna brochures voor kinderbijslag kreeg toegestuurd. Ook is niet iedereen even happig om de bijbehorende formulieren af te tekenen na een gesprek, omdat ze niet weten waar het voor dient. Artsen zijn bijvoorbeeld bang dat ze hiermee hun beroepsgeheim zouden schenden.

Minister Van der Laan heeft al toegezegd te kijken of de inburgeringsexamens beter met de realiteit kunnen worden afgestemd. Zolang dit niet is opgelost, is het volgens Breur zaak dat instanties zo goed mogelijk hun toebedeelde rol kunnen vervullen, anders is inburgeren een onmogelijke zaak.