Aandacht voor de zorgvrijwilliger!

10 juni 2009

Aandacht voor de zorgvrijwilliger!

De zorgvrijwilliger is onderbelicht gebleven in de beleidsnotitie 'informele zorg'. Het WMO-forum, het Vrijwilligersnetwerk Veenendaal en diverse politieke partijen - waaronder de SP - benoemden dit bij behandeling van het stuk in de vergadering van de raadscommissie Welzijn op 19 mei. In de raadsvergadering van 3 juni leidde dit tot een motie van GroenLinks, SP en PvdA, die stelde dat de zorgvrijwilliger in de uitwerking van de notitie meer aandacht moet krijgen. Met alleen de VVD tegen werd de motie aangenomen.

Terwijl de mantelzorger (iemand die zorg biedt aan een zieke of gehandicapte directe naaste) volop aandacht in de beleidsnotie krijgt, komt de zorgvrijwilliger (iemand die op vrijwillige basis zorg of ondersteuning biedt aan derden, veelal via een organisatie of instelling) te weinig aan bod in de notitie. Hierdoor dreigt het beleid rond informele zorg eenzijdig om mantelzorgers te draaien, terwijl de zorgvrijwilliger ook belangrijk is. In de uitwerking van het beleid krijgt deze, dankzij de motie, wel de nodige aandacht.

Wethouder Van den Bos (CDA) gaf aan dat er van de zorgvrijwilligers niet zoveel bekend is. Om die reden wordt er bij zorgvrijwilligers ook gesproken over 'vinden en binden', en bij mantelzorgers over 'kennen en erkennen'. VNV-directrice Margriet de Leeuw gaf in een reactie aan dat ze deze beargumentering niet steekhoudend vond, omdat er wel degelijk het nodige bekend is over zorgvrijwilligers. De Leeuw: "Als ik vrijwilligster van het Rode Kruis was, en ik zat hier in de zaal, zou ik nu boos weglopen."

SP-fractievoorzitter Jan Breur herhaalde deze woorden in de gemeenteraad. Hij benadrukte dat er wel degelijk kennis over zorgvrijwilligers was. Breur: "Is het niet direct in dit huis, dan is de kennis te vinden bij vrijwilligersorganisaties."