Uitkomsten enquête Waterman: ruimte voor verbetering groenonderhoud

30 juni 2009

Uitkomsten enquête Waterman: ruimte voor verbetering groenonderhoud

De uitkomsten van de enquête, die de SP vorige maand onder de bewoners van de Waterman heeft gehouden, geven aan dat er nog het nodige kan verbeterd worden op het gebied van groenonderhoud. Van de mensen die het enquêteformulier hebben ingeleverd, geeft slechts de helft aan echt tevreden te zijn. Klachten zijn er vooral in de buurt van de fietspaden Vijgendam en Spitsbergenweg. Op het weblog van de SP (veenendaal.sp.nl/weblog) zijn de resultaten na te lezen.

De enquête heeft een respons gehad van c.a. 40%. Dat is redelijk representatief, vindt de partij. Fractievoorzitter Jan Breur: “Een hogere respons had een verfijnder, maar waarschijnlijk niet een totaal ander beeld opgeleverd.”

Uit de enquête blijkt dat de bomen (van de gemeente) niet of nauwelijks gesnoeid worden. 12,5% van de mensen die gereageerd hebben op de enquête geeft aan dat dit regelmatig gebeurt. 87,5% geeft aan dat dit zelden tot (bijna) nooit gebeurt.

Ondanks het gebrekkige snoeien, geeft maarliefst 50% aan voldoende schaduw te hebben in de zomer. 50% geeft aan teveel schaduw te hebben, niemand geeft aan dat er te weinig schaduw is. Het opruimen van bladafval van de paden en wegen, in de herfst, wordt door 50% als keurig ervaren en nog eens 12,5% geeft het een voldoende. 37,5% geeft echter aan dat het een kliederboel wordt in de herfst.

Verder wordt aangegeven dat het looppad Waterman-Spitsbergenweg in slechte staat verkeert. Omhoogkomende stenen hebben valpartijen met letsel tot gevolg. De gemeente reageert echter niet op meldingen hierover.

Ook wordt er melding van gemaakt dat de Waterman als sluiproute tussen Dragonder Oost en Aller Erf fungeert. Dit heeft onrust en gevaarlijke verkeerssituaties (bromfietsers op voetpad) tot gevolg. Het toegenomen aantal inbraken wordt er eveneens mee in verband gebracht.

De SP zal met een aantal bewoners overleggen over mogelijke vervolgstappen.