Wethouder hult zich in nevelen over financiële consequenties Worknet4U

30 juni 2009

Wethouder hult zich in nevelen over financiële consequenties Worknet4U

Een vraag van de SP-fractie, welke financiële consequenties de gemeente ondervindt door het faillissement van reintegratiebedrijf Worknet4U, is onbeantwoord gebleven. Wethouder Van Maanen vindt dit een 'aangelegenheid van het College' en 'wil zijn ambtenaren niet belasten met het opsporen van dergelijke informatie voor de gemeenteraad'. Inmiddels heeft hij al meer energie gestoken in het onder de pet houden van de informatie, dan dat het zou kosten als hij de informatie gewoon gaf.

SP-fractielid Fatima Bich-Bich vroeg hiernaar, naar aanleiding van de behandeling van het Beleidsverslag Werk en Inkomen, in de vergadering van de commissie Werk op 18 juni j.l. Zowel in de voorbereiding als in de commissievergadering werd haar de informatie niet gegund. Bich-Bich vindt deze onwelwillende houding van het College onbegrijpelijk.

Bich-Bich: "Het is ook in het belang van het College dat deze informatie wordt vrijgegeven. We willen niet dat er de indruk ontstaat dat zij iets te verbergen hebben." Van Maanen toonde zich beledigd door dit argument, maar niet gemotiveerd om de feiten te geven.

In het raadspresidium van 22 juni kaartte SP-fractievoorzitter Jan Breur het voorval aan. Hij verzocht Burgemeester Elzenga met klem om dit terug te koppelen in het College, en om de informatie alsnog te geven. Breur: "Met de getoonde houding wordt er geen recht gedaan aan het vragenrecht van de gemeenteraad, noch aan de wenselijke, respectvolle omgang tussen raad en college."