HIER NIET BOUWEN BLIJ MET BEHOUD BINNENVELD

2 november 2009

HIER NIET BOUWEN BLIJ MET BEHOUD BINNENVELD

Aanstaande donderdag wordt in de gemeenteraad van Veenendaal de structuurvisie vastgesteld. In die structuurvisie staat onder andere, dat het Binnenveld tussen Veenendaal en Achterberg niet meer in beeld is voor bebouwing. Het comité ‘Hier Niet Bouwen’ is blij met deze passage. ‘Hier Niet Bouwen’ heeft gedurende 2008 een handtekeningenactie gevoerd om het Binnenveld te behouden.

De actie is ontstaan als tegenreactie op een besluit van de Veenendaalse gemeenteraad om het Binnenveld tussen Veenendaal en Achterberg – grondgebied van de gemeente Rhenen – te bestempelen als zoeklocatie voor woningbouw. ‘Hier Niet Bouwen’ wil het open karakter van het juist Binnenveld behouden. Bij bebouwing zou onherstelbare landschapswaarde optreden. Ook het idee dat Veenendaal regeert over andermans grondgebied stuitte veel mensen tegen de borst. De 750 opgehaalde handtekeningen zijn op 9 januari j.l. aangeboden aan Wethouder Sanders.

Inmiddels is het onderzoek afgerond en staat het resultaat in de structuurvisie waarover de gemeenteraad donderdag zal beslissen. Het onderzoek heeft geen nieuwe informatie opgeleverd, maar herhaalde de argumenten die reeds bekend waren en die de basis vormden voor de ‘Hier Niet Bouwen’-actie. Hierin ziet ‘Hier Niet Bouwen’ een bevestiging van zijn gelijk.

De actie werd ondersteund door SP-afdeling Veenendaal, Natuurwerkgroep Veenendaal, Milieudefensie, Stichting Werkgroep Milieubeheer Rhenen en de Rhenense gemeenteraadsfracties van de SGP en Rhenens Belang. Ook staken veel individuele burgers uit Veenendaal, Rhenen en Achterberg de handen uit de mouwen om handtekeningen in te zamelen. Meer informatie over ‘Hier Niet Bouwen’ is te vinden op http://hiernietbouwen.hyves.nl