"Dit komt nooit meer goed"; Food Valley aangenomen

29 januari 2010

"Dit komt nooit meer goed"; Food Valley aangenomen

De gemeenteraad is akkoord gegaan met de Food Valley-samenwerking. In de vergadering van 28 januari stemde alleen de SP tegen. PvdA-raadslid Beckerman hierover de vergelijking met de Asterix-strips, waarin één dorpje moedig weerstand biedt tegen de Romeinse bezetter.

Volgens de SP leidt de Food Valley-samenwerking als Gemeenschappelijke Regeling tot een log en ondemocratisch geheel. Er is niemand politiek verantwoordelijk en koerswijzigingen moeten maarliefst door acht gemeenteraden (tot aan Nijkerk toe!).

Ook de inhoudelijke koers, de politieke agenda, van Food Valley komt niet overeen met wat de SP wil. De SP voorziet dat Food Valley aanstuurt op een 24-uurseconomie, waar de SP tegen is. Het bouwen voor het 'hoogeschoolde talent' dat zich 'van heinde en verre' in de regio settelt ziet de SP evenmin als voordeel.

Het afwijkende standpunt van de SP moest fractievoorzitter Jan Breur bekopen met enige kritiek.

PvdA-raadslid Beckerman noemde het jammer dat de SP nu, voor de verkiezingen, 'een grote broek' aantrok, maar wel had ingestemd met de regionalisering van de brandweer. Hij gaf Breur gelijk op het punt dat Food Valley geen moloch moest worden, "maar verder ben ik het met hem oneens", aldus Beckerman.

SGP-fractievoorzitter Marco Verloop vond dat er geen sprake was van een trein die in beweging werd gezet - zoals de SP aangaf. Nee, de trein reed al, en het was zaak om niet op het perron te staren naar de achterlichtjes van een trein.

SP-fractievoorzitter Jan Breur bedankte beide raadsleden dat zij hun standpunt aan dat van de SP spiegelden. Breur: "Ik zie dat als een erkenning van het politieke gewicht dat de SP in de schaal legt."

Henk van Soest, fractievoorzitter van de ChristenUnie, wilde graag weten of de SP een alternatief had voor Food Valley. Breur refereerde daarop aan de laatste alinea van zijn betoog, maar Van Soest bleek die niet meegekregen te hebben.

Om hem ter dienst te zijn herhaalde Breur nog eens enkele regels: "Wij zien veel meer in het lokale maatwerk. Zo veel mogelijk zelf doen. Kleine, korte samenwerkingen waar dat nodig is."

Bij de uiteindelijke besluitvorming ontstond enige hilariteit, omdat Burgemeester Elzenga zijn hamer reeds had opgeheven voor hij vermeldde dat de SP tegen had gestemd. Dit leidde tot de volgende dialoog:

Burgemeester: "Hiermee concludeer ik dat u dit voorstel aanneemt..."
Breur: "Voorzitter, voor alle duidelijkheid: ik stem tegen."
Burgemeester: "Ja dat weet ik wel, ik was nog niet uitgesproken."
Breur: "Okee, maar ik zag u al met uw hamer in de aanslag."
Burgemeester: "Dat is zo, maar de hamer heeft altijd enige tijd nodig om beneden aan te komen."

Toen hierop een lachsalvo volgde, verzuchtte Elzenga met een glimlach: "Dit komt nooit meer goed..."

Het volledige betoog van Jan Breur is na te lezen op het weblog.