Jan Breur en kornuiten in de Jan Steenlaan

17 februari 2010

Jan Breur en kornuiten in de Jan Steenlaan

De eerste ‘Jan bezoekt Jan’-avond is een feit. Op 16 februari j.l. trok SP-lijsttrekker Jan Breur met een aantal partijgenoten de Jan Steenlaan in, waar ze diverse gesprekken voerden. Wat Breur betreft is de Jan Steenlaan zeker meerdere bezoekjes waard, en zal de straat zeker ook nog een aantal keren buiten verkiezingstijd om worden bezocht.

Het bezoek vond plaats in het kader van ‘Buurten in de Buurt’, onder welk motto de SP regelmatig een buurt bezoekt, zowel in verkiezingstijd als daarbuiten. De partij praat dan met mensen over het wel en wee in hun buurt en gemeente. Vanwege de verkiezingen is gekozen voor een straat die de voornaam deelt met de SP-lijsttrekker: Jan. Deze avond dus de Jan Steenlaan.

Op de SP’ers werd over het algemeen positief, maar sterk afwisselend gereageerd. Sommige gesprekken waren binnen een halve minuut al afgerond, en bij anderen hebben de SP’ers een goed kwartier binnengezeten. Voor de bewoners is de Jan Steenlaan een prima buurt om te wonen. Ondanks dat hebben een aantal van hen overlast van hangjongeren en van zwerfvuil. Bij een aantal woningen is er zelfs wel eens in de fietsenkelder gepoept door binnengeglipte ‘bezoekers’.

Mensen die er al langere tijd wonen, merken op dat de buurt veranderd is. Het is nog altijd goed toeven, maar de sociale samenhang verdwijnt. Vroeger organiseerde men nog wel eens wat met de hele buurt; tegenwoordig weet men nauwelijks nog wie er naast hen woont. Toch is de saamhorigheid nog niet uitgestorven. Bij ziekte kan er altijd gerekend worden op de buren, en de sneeuw van de afgelopen tijd wordt voor een belangrijk gedeelte door de buurt gezamenlijk geruimd.

Een enkeling gaf aan geen behoefte te hebben aan een bezoek. Hun voorkeur ging niet uit naar de SP, of zij hadden überhaupt geen vertrouwen in de politiek. Dit was echt een zeer kleine minderheid. Verder is een aantal mensen niet thuis aangetroffen, en zijn er een paar woningen onbezocht gebleven omdat het inmiddels al te laat geworden was om nog aan te bellen. Mensen die de SP niet gesproken hebben krijgen zeker nog een herkansing, want na de verkiezingen zal de buurt ongetwijfeld nog een aantal keren bezocht worden.

Het volgende ‘Jan bezoekt Jan’-bezoek zal plaatsvinden op 24 februari in het Jan Roeckplantsoen.