Kieskompas: SP meest links, meest progressief

7 februari 2010

Kieskompas: SP meest links, meest progressief

Volgens het kieskompas is de SP de meest linkse en de meest progressieve partij van Veenendaal. De VVD is het meest rechts en de ChristenUnie het meest conservatief.

SP-lijsttrekker Jan Breur is blij met de progressieve positie die zijn partij inneemt. “Dit brengt de kwade tongen die ons als conservatief willen typeren voorgoed tot zwijgen,” zegt hij stellig. “Niemand kan meer zeggen dat de SP tegen de vooruitgang is.”

De positie van meest links en meest progressief geldt voor het totaal van alle onderwerpen, maar is niet voor ieder afzonderlijk onderwerp van toepassing. Dat kan ook niet, volgens Breur, zonder een karikatuur van jezelf te maken.

Breur: “Wij zijn niet links om het links-zijn, of progressief om het progressief-zijn. We maken keuzes in het belang van de mensen. En vaak is dat links en progressief, ja.”

Een aardige verrassing op het Veense kieskompas is de positie van de Staatkundig Gereformeerde Partij (SGP). Deze partij staat bekend als rechts-conservatieve partij bij uitstek. Toch wordt de partij nog ruimschoots ingehaald door de VVD in het rechts-zijn en zijn zowel het CDA als de ChristenUnie conservatiever. Opvallend is dat het vlak ‘rechts-progressief’ leeg is.

Volgens Breur is het kieskompas een aardige hulp voor mensen die nog niet weten op welke partij ze willen stemmen. “Het kieskompas geeft een richting aan, in welke hoek je het moet zoeken,” aldus Breur, “maar er zitten beperkingen aan. Het geeft een overzichtelijk, maar geen compleet beeld. Er worden maar dertig stellingen geponeerd, en niet alle onderwerpen komen aan bod. Daarom is het belangrijk om je vooral ook in de verschillende verkiezingsprogramma’s te verdiepen.”