SP boycot afscheidsdiner gemeenteraad

26 februari 2010

SP boycot afscheidsdiner gemeenteraad

SP-gemeenteraadslid Jan Breur en raadscommissieleden Fatima Bich-Bich, Jaap Pottjewijd en Gert Worst zullen niet deelnemen aan het afscheidsdiner van de gemeenteraad op 8 maart a.s. De voltallige SP-fractie boycot het diner uit onvrede over het besluit van het College om geen urgentieverklaring te verlenen aan de familie Fakiri.

Door het weigeren van de urgentieverklaring komt het gezin met twee schoolgaande kinderen en een dreumes van 1 jaar oud op straat te staan. Zij gaan een onzekere toekomst tegemoet. Dit, terwijl de beroep- en bezwarencommissie de familie Fakiri gelijk geeft. Het College legt dit oordeel naast zich neer.

“Het is onbegrijpelijk,” zegt Breur. “Een gezin met kinderen wordt opgeofferd voor het ego van Wethouder van Maanen, met steun van het voltallige College. In de vier jaar dat ik in de gemeenteraad zit, had ik de heren menselijker ingeschat. Dit valt me vies van ze tegen.”

De boycot van de SP is veelzeggend. De partij deed in 2006 voor het eerst mee aan de gemeenteraadsverkiezingen en is nu dus vier jaar vertegenwoordigd in de gemeenteraad. Nog nooit eerder heeft de fractie geweigerd deel te nemen aan een excursie of bijeenkomst.

Dat deze zaak uitgerekend speelt rond de wisseling van de wacht, vindt de fractie erg jammer. “Ondanks onze politieke meningsverschillen hebben we in de gemeenteraad altijd een goede sfeer gehad. Raadsleden gaan fatsoenlijk en vriendelijk met elkaar om; we hadden graag op een leuke manier afscheid genomen van diegenen die er de komende vier jaar niet meer bij zijn,” aldus Breur.

Het respect voor de afscheidnemende raadsleden doet echter niets af aan het besluit om niet deel te nemen aan het diner. Breur: “De uitgangspunten van de SP zijn menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit. Dan kun je niet van ons verwachten dat we gezellig een vorkje prikken met het College dat net een gezin ten gronde heeft gericht.”

Voor de SP is de strijd nog niet gestreden. De partij beraadt zich momenteel voor op een manier om de familie Fakiri nog zoveel mogelijk te helpen.