Breur op partijraad

14 maart 2010

Breur op partijraad

Het komt niet vaak voor dat fractievoorzitter Jan Breur op de partijraad is. Dat is een taak voor de afdelingsvoorzitter; Marcel van Nieuwamerongen. En laat die nou net 13 maart verhinderd zijn geweest.

En dus vertrok Breur op zaterdagochtend naar Amersfoort, waar de partij bijeenkwam in de Eenhoorn. Niet alleen Breur, de verschillende afdelingsvoorzitters en partijfunctionarissen begaven zich naar het congrescentrum, ook de pers was erg benieuwd. Zowel de NOS als RTL waren aanwezig.

Aanleiding hiervoor was de speech van Emile Roemer, de nieuwe SP-fractievoorzitter in de Tweede Kamer en tevens lijsttrekker voor de komende verkiezingen. Zelfs zijn binnenkomst en zijn jas ophangen werd driftig gefilmd door de camera´s.

Onder leiding van partijvoorzitter Jan Marijnissen werden de uitslagen van de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen geanalyseerd. Vanuit Delft kwam het idee voor een onafhankelijk onderzoek. Breur ging daar tegenin: dat kunnen en moeten de afdelingen prima zelf doen.

Na de nodige formaliteiten was het tijd voor lunch. Breur greep de gelegenheid aan om met verschillende partijgenoten bij te praten; onder andere met kamerlid Sharon Gesthuizen. Een postbode die Breur kent had eens opgemerkt dat Gesthuizen het enige kamerlid is, dat tijdens het postdebat wist waarover ze praatte. Een compliment dat Breur graag overbracht.

Middels een filmpje werd na de lunch oud-fractievoorzitter Agnes Kant gehuldigd. Een column van Jan Mulder, gevolgd door een compilatie van foto's en filmfragmenten van Agnes, dat werd begeleid door een luid geklap van de zaal dat de muziek overstemde. Het klappen hield alleen op voor het fragmentje waarop Agnes praatte over het belang van samenleven, om daarna weer volop hervat te worden.

Ook veel applaus voor Emile Roemer. Hij sprak zijn waardering uit voor Agnes en ging in op de uitdagingen die voor ons liggen. Hij zette tevens de eerste stap voor een linkse samenwerking, en gaf aan dat hij graag met Job Cohen en Femke Halsema wilde spreken over een lijst met maakpunten. Links lef, in plaats van retro-rechts.

Na afloop van de partijraad was er nog een drankje, waarna Breur moe maar geinspireerd terugkeerde naar Veenendaal.