Motie voor huishoudelijke hulp

13 juni 2010

Motie voor huishoudelijke hulp

De huishoudelijke hulp voor zo’n dertig mensen in vier zorgwoningen dreigt te verdwijnen. De gemeente wil deze zorg uit de Persoonsgebonden Budgetten (PGB’s) schrappen, zonder dat er een alternatief is voor de financiering ervan: een bezuiniging. De SP komt hiertegen in het geweer en zal op de gemeenteraadsvergadering van aanstaande donderdag een motie indienen.

In de vergadering van de commissie Maatschappelijke Ontwikkelingen (voorheen Welzijn) stelde SP-fractielid Fatima Bich-Bich al vragen over de bezuinigingsmaatregel. Deze maatregel werd door het College ‘tussen neus en lippen door’ medegedeeld in een ingekomen stuk.

Het wegbezuinigen van de huishoudelijke hulp berust op een technische discussie. Volgens het gemeentebestuur wordt deze zorg intramuraal (in een tehuis) aangeboden, en zou het via de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) bekostigd moeten worden. De zorg wordt echter ingekocht bij Charim, dat niet de woningen verhuurt – en het gaat dus om extramurale zorg (zorg in eigen woning).

Landelijk is er nog volop discussie hoe huishoudelijke hulp bekostigd moet worden. Zolang er echter niets besloten is, blijft het de taak van de gemeente om deze zorg via de WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning) te financieren. De huishoudelijke hulp hoort dus gewoon in de Persoonsgebonden Budgetten thuis, vindt de SP.

In de motie die de SP donderdagavond indient, wil de partij het College ertoe bewegen om af te zien van de maatregel – in ieder geval tot er landelijk tot een regeling is besloten.

SP-fractievoorzitter Jan Breur: “Als je zorg nodig hebt, moet je er van op aan kunnen dat je dit ook krijgt. Deze bezuiniging brengt ouderen in onzekerheid, en daar kan ik niet mee leven.”