Verdubbeling voor de SP

12 juni 2010

Verdubbeling voor de SP

De Veenendaalse SP is zeer tevreden over de verkiezingsuitslag van afgelopen woensdag. In Veenendaal behaalde de partij maarliefst 1981 stemmen, goed voor een percentage van 5,47%
Bord SP Stemmers Bedankt

Dit is een ruime verdubbeling van het aantal stemmen dat de partij behaalde bij de gemeenteraadsverkiezingen van afgelopen maart. Toen bleef de partij steken op 803 stemmen (toen goed voor 2,88%). Fractievoorzitter Jan Breur kon hierdoor ternauwernood zijn raadszetel behouden.

De populariteit van landelijk lijsttrekker Emile Roemer heeft de partij ook in Veenendaal geen windeieren gelegd. Afdelingsvoorzitter Marcel van Nieuwamerongen: “Emile had zijn zaken op orde in de debatten, en wist de SP-standpunten met flair over te brengen. Op straat merkten we het al: de onbekende Roemer werd binnen de kortste keren geroemd.”

Maar het succes is volgens Van Nieuwamerongen niet alleen te danken aan de sterke optredens van Roemer. “Na de dramatische verkiezingsuitslag van maart hebben we ons als de wiedeweerga hersteld,” aldus de SP’er. “In de gemeenteraad erkent vriend en vijand de positieve, onderscheidende inbreng van Jan Breur. Daarnaast treden we als enige partij echt naar buiten, naar de mensen toe. Dat zijn we blijven doen.”

Een voorbeeld van de naar buiten tredende SP toont zich in de handtekeningenactie voor een huisartsenpost. Deze leverde maarliefst 4000 handtekeningen op.

Van Nieuwamerongen: “We zijn, na de klap in maart, niet bij de pakken neer gaan zitten. In tegendeel! En dat zullen we de komende jaren ook niet doen. We blijven actief, ook buiten verkiezingstijd. De opmars is net begonnen.”