Zorgmotie: van uitstel komt… draagvlak?

20 juni 2010

Zorgmotie: van uitstel komt… draagvlak?

De motie van de SP om de huishoudelijke zorg voor ouderen te garanderen, mede ingediend door GroenLinks, is niet in stemming gebracht. Na de discussie in de gemeenteraad voelde SP-fractievoorzitter Jan Breur zich genoodzaakt om de motie strategisch terug te trekken.

In de motie werd het college opgedragen om de voorgenomen bezuiniging op huishoudelijke zorg voor ouderen op te schorten, tot er landelijk duidelijkheid is over de vraag of deze via de WMO (gemeente) of de AWBZ gefinancierd moet worden.

De andere partijen vonden de motie ‘sympatiek maar prematuur’. Zo had het CDA technische vragen gesteld en wilde eerst de beantwoording afwachten om de zaak vervolgens bij de kadernota te bespreken.

“Ik had de motie juist nu ingediend, omdat de kwestie urgent is,” licht Breur toe. “Ouderen en hun naasten maken zich ernstige zorgen over de voortzetting van huishoudelijke hulp.”

Toch koos hij er bij nader inzien voor om nog even geduld te hebben. Breur: “Zou ik de motie in stemming hebben gebracht, dan zou hij zijn ‘ontploft’. Door nog even te wachten krijg ik wellicht meer partijen achter me, en kan de motie het misschien halen. Daar zijn de ouderen uiteindelijk meer mee geholpen.”

Op steun van de VVD hoeft Breur in ieder geval niet te rekenen. VVD-woordvoerder Dylan Lochtenberg heeft in scherpe bewoordingen laten weten dat zijn fractie deze zaak als een bevoegdheid van het college vindt, waar de gemeenteraad zich niet mee moet bemoeien. Een zienswijze die niet gedeeld wordt door de SP, die vindt dat de gemeenteraad – als hoogste orgaan van de gemeente – zelf haar bevoegdheden kan bepalen.

Wethouder Bouwmeester gaf aan voor de bezuiniging te hebben gekozen om zorgverzekeraar Agis ertoe te bewegen de financiering van de huishoudelijke hulp op zich te nemen. Breur gaf aan die strategie te snappen, maar wees ook op het neveneffect: “ouderen zijn juist hierdoor in onzekerheid gekomen.”