Handtekeningen als nog aangeboden

16 juli 2010

Handtekeningen als nog aangeboden

Met een on-Veens spektakel heeft de SP de eerder geweigerde handtekeningen toch doen toekomen aan Wethouder Bouwmeester. Met een oude ambulance trok een groep actievelingen, gehuld in ziekenhuiskostuums naar het gemeentehuis om de 4.000 ingezamelde handtekeningen af te geven. De partij zet zich in om huisartsenzorg ’s avonds en in het weekend in Veenendaal te realiseren.huisartsenposthandtekeningen

Hoewel Burgemeester Elzenga eerder had toegezegd dat hij de handtekeningen in plaats van Wethouder Bouwmeester in ontvangst te nemen, zag hij daar toch vanaf. Hoewel het gemeentebestuur zich op het standpunt had gesteld dat de handtekeningen alsnog in ontvangst moesten worden genomen, wilde de Burgemeester zijn Wethouder (die inmiddels met vakantie was) niet in de wielen rijden.

Omdat noch de Burgemeester, noch de Wethouder de handtekeningen in ontvangst wilde nemen, gaf SP’er Sietse van der Bij, die de actie coördineert, de handtekeningen af bij de balie van het gemeentehuis. De receptioniste legde deze in het postvak van de Wethouder.
Omdat het onduidelijk is wat de gemeente met de handtekeningen zal doen, zijn er kopieën van de handtekeningen ingeleverd. De originelen houdt de SP achter de hand.

huisartsenpost2

De reden dat de Wethouder de handtekeningen niet in ontvangst wilde nemen, is dat hij geen rol voor de gemeente ziet weggelegd. De SP is het daar niet mee eens. De gemeente heeft wel degelijk een rol te spelen; uiteenlopend van bemiddelen tot het heft in eigen handen nemen. Wat de SP betreft wordt minimaal die bemiddelende rol ter hand genomen.

De actie voor de huisartsenpost houdt niet op bij het aanbieden van de handtekeningen. Omdat zowel de huisartsen als zorgverzekeraar Menzis hierin een belangrijke rol spelen, zullen er ook activiteiten rond hen worden uitgezet. Ook zal de partij in de gemeenteraad aandacht vragen voor de totstandkoming van huisartsenzorg.

“In een gemeente van meer dan 60.000 inwoners is het op z’n zachtst gezegd vreemd dat er buiten kantooruren geen huisartsenzorg mogelijk is,” aldus Van der Bij. “Zeker voor oudere mensen en mensen zonder auto is het een crime om in Ede te komen. Zeker als je wat mankeert.”