Opheffen ondernemersfonds onprofessioneel, onvolwassen en onfatsoenlijk

28 juni 2011

Opheffen ondernemersfonds onprofessioneel, onvolwassen en onfatsoenlijk

Uit onvrede over de gemeenteraadsvergadering is de Stichting Ondernemersfonds Veenendaal door haar bestuur opgeheven. Per 1 januari 2012 houdt de club het voor gezien. De SP vindt deze stap onprofessioneel, onvolwassen en onfatsoenlijk.

Fractievoorzitter Jan Breur kan het ongenoegen van Stichting Ondernemersfonds niet plaatsen. Alle fracties hebben de meerwaarde van het Ondernemersfonds erkend, en er is groen licht gegeven voor de voortzetting ervan. “Er zijn alleen wat richtlijnen gegeven om de reclamebelasting aan te passen,” aldus Breur. “Feitelijk is het Ondernemerfonds de grote winnaar van de evaluatie. Wat had het nog meer gewild?”

In een persbericht geeft het ondernemersfonds aan ‘geen vertrouwen van de gemeenteraad te ervaren’. De toekomstplannen van Binnenstads- er Parkmanagement zouden niet in het debat naar voren zijn gekomen.

Breur: “Het is jammer dat het Ondernemersfonds dit zo ervaren heeft, maar het is feitelijk onjuist. In de commissievergadering waar het punt is voorbereid is hier volop over gesproken, is er juist volop aandacht voor geweest. En in de raadsvergadering zelf is het belang van het Ondernemersfonds ook nog eens benadrukt.”

Dat de reclamebelasting een grote rol in het debat zou spelen, had van Breur geen verrassing voor het Ondernemersfonds mogen zijn. “De reclamebelasting is nu eenmaal een struikelblok. Daar moesten we wel wat mee. Het Ondernemersfonds snapt toch wel dat de wereld nu eenmaal zo in elkaar steekt?”

Nog los van de vraag of de onvrede van het Ondernemersfonds terecht is, is het opheffen van het Ondernemersfonds een misplaatste actie. “Je kunt ver gaan in het uiten van je onvrede, maar bij het opheffen van de hele toko ben je de grens van het realisme voorbij. Juist van deze club mag je wel wat meer ondernemerszin verwachten!” Aldus Breur. “Dit dramatische besluit is onprofessioneel, onvolwassen en onfatsoenlijk.