Janssen (ex-PvdA) start eigen partij

20 september 2011

Janssen (ex-PvdA) start eigen partij

De geroyeerde oud-PvdA-fractievoorzitter Adri Janssen begint een eigen politieke partij. De nieuwe club zal 'progressief Veenendaal' gaan heten.

adri
Foto: PvdA Veenendaal

Sinds maart heeft er een fikse ruzie in de PvdA gewoed. Deze ruzie maakte dat er enkele maanden lang 2 verschillende PvdA-fracties waren: een onoverzichtelijke situatie. Uiteindelijk is de ruzie beeindigd met het royement van Janssen.

Janssen, die in de 'boedelscheiding' de schaduwraadsleden Mersiha Dzabic, Gert Scherpenzeel en Marijn Beek heeft 'meegekregen', gaat verder als 'Progressief Veenendaal'.

In de PvdA die hij achterlaat, wordt Marjon Oostveen de nieuwe fractievoorzitter. Rond Ali Groebe wordt er een nieuw afdelingsbestuur opgetuigd, waarover er begin oktober gestemd wordt door de PvdA-leden.

SP-fractievoorzitter Jan Breur laat weten hij 'Progressief Veenendaal' met gemengde gevoelens verwelkomt. "Allereerst is het natuurlijk jammer dat een ruzie een bevriende partij zo verscheurt," aldus Breur. "Maar wat gebeurd is, is gebeurd. We moeten nu verder, en we hopen met 'Progressief Veenendaal' net zo goed te kunnen samenwerken als met de PvdA."