Raad stemt in met bouw leegstaande "Struisvogel"

28 januari 2014

Raad stemt in met bouw leegstaande "Struisvogel"

De torenflat aan de Eerste Melmseweg gaat toch gebouwd worden. Een meerderheid van de raad gaf haar zegen aan de plannen voor een gebouw waar geen vraag naar is.

SP-fractievoorzitter Jan Breur typeerde de flat verscheidene malen als een "struisvogel tussen de mussen" - zo verhoudt het gebouw zich immers in grote met de naastgelegen arbeiderswoninkjes aan de Nieuweweg.

De omwonenden zijn niet gehoord; de hele "inspraakprocedure" bestond eruit dat zij te horen kregen wat de plannen waren - of zij het ermee eens waren of niet. Hun alternatieven werden zonder pardon naar de prullebak verwezen.

Aan de appartementen die de "struisvogel" gaat bieden, is naar verwachting pas in 2022 vraag. Dit zou betekenen dat er gebouwd zou worden voor leegstand en er in 2022 allerhande verouderde woningen zouden staan. Of de grond zal een eeuwigheid braak liggen, doen alsof het een bouwterrein is - zoals ook bij "Het Stempel" aan de Sandbrickstraat het geval is.

Om die reden stemde de SP tegen de bouw van de toren - evenals PvdA en D66. De andere partijen verklaarden dat alles al een 'gelopen race' was of vreesden grote financiele repercussies van de projectontwikkelaar; in grote meerderheid stemden ze in met een niet passend gebouw waar geen vraag naar is...