"Bal voor coalitievorming ligt eerst bij anderen"

2 april 2014

"Bal voor coalitievorming ligt eerst bij anderen"

"Mocht de SP nodig zijn in een coalitie, dan zullen we niet voor onze verantwoordelijkheid weglopen; maar in eerste instantie ligt de bal bij de vier andere winnaars: ChristenUnie, SGP, D66 en ProVeenendaal." Dat is de boodschap die SP-fractievoorzitter Jan Breur heeft overgebracht aan informateur Kars Veling bij het verkennende gesprek van afgelopen maandagmiddag.

De SP is bij de laatste gemeenteraadsverkiezing verdubbeld; dat is geen geringe winst. Toch hield die verdubbeling in dat de partij 'slechts' twee zetels bemachtigde - en de SP hangt het adagium aan dat je met minder dan drie zetels niets in een coalitie te zoeken hebt.

Daarom zouden Lokaal Veenendaal, PvdA en GroenLinks ook niet direct in aanmerking komen: ook zij halen de ondergrens van de drie zetels niet.

De drie grootste partijen ChristenUnie, SGP en D66 zijn gezamenlijk goed voor 17 zetels; de kleinst mogelijke meerderheid in de gemeenteraad. Dat is geen stabiele basis en een vierde partij is daarom wenselijk.

Het CDA zou geen gelukkige keuze zijn voor collegedeelname, omdat het confessionele (kerkelijke) stempel op het gemeentebestuur dan te zwaar wordt voor coalitiepartner D66. De VVD is geen geloofwaardige keuze; die is bij de gemeenteraadsverkiezingen gehalveerd. Ook zou het nieuwe college dan teveel lijken op het oude; dat ondermijnt de nieuwe start waar de gemeenteraad nu net naar smacht.
Blijft over: ProVeenendaal.

Pas wanneer de vier beoogde coalitiepartijen er gezamenlijk niet uitkomen, moet er gekeken worden naar andere constructies. Dan komen wat de SP betreft ook de kleinere partijen weer in beeld: "Mocht de SP nodig zijn in een coalitie, dan zullen we niet voor onze verantwoordelijkheid weglopen."