Rudi Boekhoven formateur Veenendaal

18 april 2014

Rudi Boekhoven formateur Veenendaal

De beoogde coalitiepartijen in Veenendaal: SGP, D66, VVD, CDA en ProVeenendaal voeren de komende tijd gesprekken met elkaar onder leiding van formateur Rudi Boekhoven. Het is de bedoeling om te komen tot een akkoord en een verdeling van de portefeuilles.

De heer Boekhoven (PvdA) is ruim 40 jaar burgemeester geweest. Hij begon in 1970 in Termunten. Daarna was
hij in 1976 burgemeester in Veendam en in 1987 in Zeist. Na zijn pensioen in 2005 was hij tot 2013 waarnemend burgemeester in achtereenvolgens Utrechtse Heuvelrug, Loenen en Houten.

De SGP-fractie heeft als grootste beoogde coalitiepartij, met instemming van de andere deelnemende
partijen, aan burgemeester Wouter Kolff gevraagd een formateur voor te dragen. Burgemeester Kolff benaderde vervolgens de heer Boekhoven
vanwege zijn zeer ruime ervaring in de lokale politiek, zijn kennis van de regio en zijn onbesproken neutraliteit.

SP-fractievoorzitter Jan Breur vindt het begrijpelijk dat de partijen doorgaan met hun formatie. Wel acht de SP het van belang dat er nog een debat plaatsvindt over het stuklopen van de oorspronkelijke coalitievorming tussen ChristenUnie, SGP, D66 en VVD. Nog geen week nadat deze partijen aan de slag zijn gegaan, werd er alweer naar een nieuwe coalitie gekeken.

(Artikel grotendeels ontleend aan persbericht gemeente Veenendaal)