SP wil debat over gefaalde formatie

16 april 2014

SP wil debat over gefaalde formatie

De SP heeft een debat aangevraagd over het falen van de formatie tussen ChristenUnie, SGP, D66 en VVD. De partij wil weten waarom de partijen het advies van informateur Kars Veling hebben aanvaard en binnen een week het niet meer zien zitten. Wordt het verzoek van de SP gehonoreerd, dan zal dit in de raadsvergadering van 24 april worden besproken.

Op dinsdag 8 april is er na een debat met Veling besloten tot een formatiepoging tussen ChristenUnie, SGP, D66 en VVD. Op maandag 14 april bleek deze club gebroken te hebben. Er bleek onvoldoende vertrouwen te zijn tussen ChristenUnie en D66.

Omdat de gemeenteraad bij motie unaniem heeft besloten dat het formatieproces zo openbaar en transparant mogelijk plaatsvindt, acht de SP het van belang dat er een openbare afhechting plaatsvindt over de mislukte poging tussen de oorspronkelijk beoogde coalitie.

Na het klappen van de formatie zijn zowel D66 als de ChristenUnie op zoek gegaan naar nieuwe coalitiepartners. De SP is telefonisch benaderd door D66 om goedkeuring te vinden voor hun variant. De SP is door de ChristenUnie uitgenodigd voor een gesprek over eventuele coalitiedeelname.

SP-fractievoorzitter Jan Breur: "Het betrof hier een informeel gesprek tussen een aantal partijen. Hier heb ik medegedeeld dat ik waarde hecht aan openheid, en dat ik sowieso dit debat zou aanvragen. Wij vinden dit noodzakelijk voordat er vervolgstappen zouden worden gezet."

In het gesprek is overigens onvoldoende basis gevonden voor een coalitie. Breur: "Dat is jammer, want we hadden grote stappen kunnen zetten op het gebied van zorg, werk en inkomen, en cultuur. Dat er geen gezamenlijke basis zou zijn is niet onze conclusie geweest."

In het feit dat de SP door beide partijen is benaderd, ziet Breur dat de poging tot transparantie gevaar loopt. Breur: "Alle partijen in de gemeenteraad hebben gezegd een transparant proces te willen. Nu wordt er nog maar een week geformeerd en de achterkamertjes lonken al. Natuurlijk kan niet alles in de openbaarheid plaatsvinden, maar iedere Veenendaler moet wel kunnen begrijpen hoe hun bestuur tot stand komt. Daar blijven we op inzetten."

Reacties

Prachtig, de geschiedenis herhaald zich. Dit is een sterk staaltje van politieke coalitie vorming. Zo kan het dus ook gespeeld worden.
Doet me denken aan de coalitie vorming van 8 jaar terug (of was het alweer 12 jaar terug?) het was de coalitie vorming waar Lokaal Veenendaal in het college kwam. Ook toen dacht de CU , een ook toen van het v Soest, dat ze als grootste partij het wel voor het zeggen zouden hebben. Zo werkt het dus niet. Blijkbaar hebben ze er niet van geleerd. Niet de grootste partij heeft het voor het zeggen maar de meerderheid bepaald. Een een meerderheid kan ook gevormd worden zonder grootste partij.
Vorige keer was het Lokaal Veenendaal die dankbaar gebruki maakte van de arogantie van de CU. Het CDA werd afgeserveerd door de CU maak konden terecht bij Lokaal Veenendaal. Aan de keukentafel werd er een nieuwe coaltitie in elkaar getimmerd terwijl de CU al dacht op het pluche te zitten. Toen was de zondagsrust het argument om de CU buitenspel te zetten.
De oorzaak lag natuurlijk anders, ze hadden gewoon niet in de gaten dat ze door hun arrogante gedrag zichzelf buitenspel zette. Ben benieuwd wat nu als breekpunt en wat als oorzaak nu naar buiten komt.
Veennedaal gefeliciteerd, boontje komt om zijn loontje.

Beste Niek,

Leuk dat je reageert. Hoe is het verder met je?

De situatie lijkt sterk inderdaad op die van 2006, met een groot verschil: een unaniem aangenomen motie waarin er naar openheid wordt gestreefd. Vandaar dat hier een debat over moet worden gevoerd.

Ik wil niet te snel conclusies trekken over wie er blaam treft. Ik heb natuurlijk al wel contact gehad met zowel D66 als de ChristenUnie en heb natuurlijk e.e.a. gehoord, maar de precieze toedracht weet ik niet - ik ben pas na de breuk ingeseind.

Groeten,