Europese Verkiezingen: SP ook in Veenendaal de grootste op links

29 mei 2014

Europese Verkiezingen: SP ook in Veenendaal de grootste op links

Op donderdag 22 mei brachten 19.664 Veenendalers hun stem uit voor de Europese verkiezingen - goed voor een opkomst van 41,92%. Van de uitgebrachte stemmen gingen er 1137 (5,78%) naar de SP, die daarmee de grootste linkse partij in Veenendaal is.

De andere linkse partijen scoorden als volgt:

• PvdA: 1011 (5,14%)
  • GroenLinks: 635 (3,23%)
  • Partij voor de Dieren: 421 (2,14%)

Van alle politieke partijen scoorde ChristenUnie/SGP het best. In Europees verband treden zij op als één partij, met één lijst. Deze lijst was in Veenendaal goed voor 6689 stemmen (= 34,02%). Daarmee is de partij een flink eind verwijderd van de nummers 2 (CDA; 2833, 14,41%) en 3 (PVV; 2447, 12,44%).

Zou je de uitslagen van VVD en D66 bij elkaar optellen, dan blijft het verschil met ChristenUnie/SGP enorm. Hoewel de liberale partijen verschillende lijsten voerden, zijn de door hun behaalde zetels voor dezelfde fractie in het Europese Parlement bestemd.
VVD was in Veenendaal goed voor 1774 stemmen (= 9,02%); D66 oogstte 1786 (= 9,08%).
Samen hebben zij dus 3560 stemmen, oftewel 18,10%.

Ter vergelijking met de gemeenteraadsverkiezingen: toen was de opkomst 61,87%, met 29.598 van de 48.069 kiezers die hun stem uitbrachten. 1793 stemmen gingen daarvan naar de SP; goed voor 6,06%.
Of de SP toen ook de grootste op links was, is afhankelijk van of je het van de PvdA afgesplitste ProVeenendaal tot de linkse partijen rekent...

SP-STEMMERS BEDANKT!