Rapport Bezemer biedt geen uitsluitsel

30 januari 2015

Rapport Bezemer biedt geen uitsluitsel

Foto: Baukje Hiemstra

Hoewel er in de eindrapportage van de commissie een aantal behartenswaardige zaken staan, biedt het rapport geen uitsluitsel over de aantijgingen die een groep werknemers in een brandbrief over IW4 heeft gedaan. De commissie Bezemer heeft geen uitgebreid feitenonderzoek gepleegd.

Op basis van de verkennende gesprekken die de commissie pleegde, en enkele media-uitingen, concludeert de commissie Bezemer dat de door de werknemers aangekaarte misstanden ongegrond zijn. SP-fractievoorzitter Jan Breur vindt die conclusie kort door de bocht.

"Dat de Algemeen Directeur een andere werkelijkheid presenteert dan de groep werknemers, wisten wij ook wel zonder die commissie Bezemer," aldus Breur. "Wat dat betreft heeft de opdracht aan deze commissie tekort geschoten, en blijft de zoektocht naar de waarheid verder gaan."

Het valt Breur op dat de commissie Bezemer weliswaar zeer verzoenende taal bezigt, maar tegelijkertijd een aantal keiharde adviezen doet.

"Als er geadviseerd wordt tot een systematisch verbeterplan, dat moet leiden tot een fundamenteel betere beleving; dan is dat niet omdat alles al zo goed functioneert." Zegt Breur. "En als er gewaarschuwd wordt dat leidinggevenden niet op de stoel van de bedrijfsarts moeten gaan zitten, zou ik niet al te trots zijn op mijn lage ziekteverzuim."

Het rapport van de commissie Bezemer wordt op donderdag 12 februari besproken in de raadscommissie; op verzoek van de SP.