SP vraagt aandacht veiligheid moskeeën

16 januari 2015

SP vraagt aandacht veiligheid moskeeën

Foto: André van Dijk / reliwiki.nl

De SP heeft aandacht gevraagd voor de veiligheid van de moskeeën in Veenendaal. Onder een aantal Veense moslims zijn er zorgen dat het hier in Veenendaal mis zou kunnen gaan.

Fractievoorzitter Jan Breur:
"In de afgelopen maand hadden we de brandaanslagen op moskeeën in Zweden. De facebook-pagina 'Steun de PVV', die opriep om dit in Nederland ook te doen heeft al op verschillende plaatsen navolging gekregen. En vorige week voltrok zich het gruwelijke drama in Parijs - waarop de Islam als geheel wordt aangekeken door sommigen.
De 'tunnelroof' in 2010 leert ons dat er Veenendalers zijn die selectief omgaan met de godsdienstvrijheid. Die niet goed kunnen omgaan met de aanwezigheid van moslims. Zij werden hierop aangekeken; Veense moskeeën zijn toen ten prooi gevallen aan ongeregeldheden - met name vandalisme."

De SP houdt er rekening mee dat de ongeregeldheden die zich in heel Europa voordoen, ook in Veenendaal de kop op kunnen steken. Ook kan de partij zich goed voorstellen dat Veenendalers deze zorgen hebben. Dit werd bevestigd, doordat er vanuit de Veense Marokkaanse gemeenschap ongerustheid is geuit.

Breur vroeg aan Burgemeester Kolff hij de Veenendaalse moslims gerust kon stellen: "zijn ze veilig en zijn hun gebedshuizen veilig?"

Burgemeester Kolff antwoordde als volgt:
"Wij doen alles om voor alle Veenendalers van welke afkomst dan ook de veiligheid te garanderen - waarbij ik moet aantekenen dat een volledig risicoloze samenleving niet bestaat."