Goede onderwijslocaties; in de buurt

13 maart 2015

Goede onderwijslocaties; in de buurt

Foto: Jan Breur

12 maart 2015 is in de raadscommissie gesproken over het Intergraal Huisvestingsplan voor het onderwijs; het definitieve plan volgt later. De SP vindt het belangrijk dat er een commitment is met de schoolbesturen. Waar mogelijk dienen schoolbesturen mee te betalen; dit mag niet ten kosten gaan van goed onderwijs.

Raadslid Jaap Pottjewijd: "Wij hechten aan voorzieningen in de buurt; daarom vinden wij dat er in wijken altijd een basisschool in de buurt moet zijn en dat dit niet 1 schoolgebouw wordt per een x aantal wijken.
Ook vinden wij het belangrijk dat er iets gaat gebeuren met de leegstaande gebouwen, deze zijn eigendom van de gemeente en kunnen behoorlijk op onze vastgoed balans drukken als deze locaties niet worden her ontwikkeld naar bevoordeeld woningbouw. Gelukkig krijgen wij daarom ook gelijktijdig met het raadsvoorstel een raadsvoorstel waarin staat hoe om te gaan met het gemeentelijke vastgoed."

Wat betreft het voornemen om onderwijs huisvesting te ontwikkelen in een MFA (multifunctionele accomodatie) is de SP iets bevreesd. Dit omdat het ontmoetingshuis niet helemaal uit de verf is gekomen, de scholen en sportzaal hebben een mooie plek gevonden, maar de verhuur van andere zalen blijft achter.
Pottjewijd: "Vandaar dat wij daarin wat terughoudend zijn op dit punt. Ik wil daarbij vragen of de wethouder deze zorgen deelt."

Namens de basisscholen maakte dhr. Derksen; directeur van Montessorischool 'Aan de Basis', gebruik van het burgersprekkrecht. Hij meldde dat de scholen positief zijn over het plan. Dit maakt het voor de SP makkelijker om in te stemmen, als het plan eenmaal de fase van besluitvorming bereikt.

Pottjewijd: "Wij zien het belang van goede onderwijs huisvesting en zien dan ook graag dat de raad snel doch zorgvuldig een beslissing neemt over de toekomst hoe Veenendaal zijn onderwijs huisvest."

Foto: Jan Breur