Serious Request 2016 niet in Veenendaal!

27 mei 2015

Serious Request 2016 niet in Veenendaal!

Eind februari 2015 stelde gemeente Veenendaal zich kandidaat voor Serious Request 2016. Met een ambitieus bidbook presenteerde de gemeente haar plannen om in 2016 gastheer te mogen zijn van het Glazen Huis. Deze inspanningen hebben niet geleid tot de gewenste keuze van 3FM. Zij besloten vandaag om een andere gemeente aan te wijzen als gastheer.

Burgemeester Wouter Kolff is teleurgesteld: "Helaas, we hebben er alles aan gedaan om het evenement naar Veenendaal te halen. Veel dank aan alle enthousiaste Veenendalers die een bijdrage hebben geleverd. We hebben een geweldig bidbook neergelegd en hebben veel steun gevoeld vanuit de samenleving en de regio en enthousiaste reacties gekregen. We feliciteren de gemeente die in 2016 de eer heeft om het Glazen Huis te organiseren met deze keuze van 3FM. We weten hoe moeilijk we het hen gemaakt hebben."

Ook SP-fractievoorzitter Jan Breur vindt het jammer dat de eer aan Veenendaal voorbij gaat. Toch komt de keuze van 3FM niet geheel als een verrassing voor hem. "We moeten realistisch zijn. Veenendaal is nu eenmaal geen naam die voor een popzender voor de hand ligt om hun grootste evenement van het jaar aan te koppelen. Zo'n hip beeld van Veenendaal heeft de buitenwereld nog niet."

Hoewel jammer, heeft de afwijzing wat de SP betreft zeker een pluszijde. Breur: "Bij het gastheerschap komen ongetwijfeld kosten kijken. Die blijven ons nu bespaard. Dit geld kunnen we nu aan andere manieren besteden om Veenendaal levendiger en leefbaarder te maken. We laten het geluk van Veenendaal toch niet afhangen van het bezoek van een radiozender?"

Het Glazen Huis van Serious Request is een initiatief van 3FM om geld in te zamelen voor, en bewustwording te kweken over, een 'stille ramp' die zich ergens in de wereld voltrekt.
Breur: "Internationale Solidariteit hebben wij hoog in het vaandel staan. Zie bijvoorbeeld onze bijeenkomst op 1 mei. Laat het feit dat 3FM voor een andere gemeente heeft gekozen ons er niet van weerhouden om te doneren aan het glazen huis."

Welke gemeente dan wel gastheer zal zijn in 2016 is nog niet bekend.