Cultuur

Foto: SP Veenendaal

Lees hier onze artikelen en documenten aangaande cultuur...

Op naar een nieuw theaterseizoen…

...en een nieuw theater

Veenendaal stevent af op een financieel tekort van miljoenen. Dan is het niet te verkopen een duur theater te bouwen. Maar tegelijkertijd is het ook belangrijk dat een gemeente als Veenendaal goede voorzieningen heeft. En het talent in Veenendaal een plek heeft om op te treden.

Toch oplossing 'Lampegiet'

met waarborg op Sociaal Domein

Theater en Sociaal Domein gered

Foto: Jan Breur

Zekerheid voor de komende jaren

3 juli 2024

Ketenen Gebroken

Foto: Jan Breur

Keti Koti 2024

Op 1 juli 1863 werd de slavernij in Suriname en de Nederlandse Antillen afgeschaft. Keti Koti is de landelijke viering van deze afschaffing en betekent letterlijk 'Ketenen Gebroken'. Op zaterdagmiddag 29 juni werd voor de tweede keer Keti Koti gevierd in Veenendaal; in en bij de Cultuurfabriek.

Pleidooi voor historisch besef

Team-up SP en Wijkambassadeur

13 juni 2024

Eindelijk evenementenbeleid…

Foto: Tilmann van de Loo

... maar zonder oldtimershows

Het heeft lang geduurd, maar eindelijk heeft Veenendaal een nieuw evenementenbeleid.
Na uitstel, terugtrekken, en een verdaging ivm staken der stemmen, is het document 'Veenendaal blijft verrassen' eindelijk vastgesteld. Helaas is het niet alleen maar goed nieuws wat de klok slaat...

Omdat een aantal voorstellen eindigden in een gelijkspel op 18 april, moest daarover opnieuw gestemd worden op 30 mei. En die laatste stemming heeft ervoor gezorgd dat oldtimershows niet meer mogen in Veenendaal.

12 juni 2024

Drie avonden theater

Een politiek schouwspel...

Eerder heb ik een stukje geschreven over een avondje Theater, waar het plan van de Gemeente werd voorgelegd voor een Nieuw theater De Lampegiet. Een zeer ambitieus plan, wat 50 miljoen zou moeten kosten! Omdat er op 23 mei een commissievergadering werd gehouden, compleet met inspraak van inwoners over o.a. een bioscoop, was ik nieuwsgierig en besloot ik op de Tribune plaats te nemen.

5 juni 2024

Theater

Foto: SP Veenendaal

Vorige week (donderdag 31 mei) heeft de SP tegen het masterplan 'Duivenweide', voor een nieuw theater gestemd. Het prijskaartje van 50 miljoen was te hoog om in goed geweten, gezien de financiële situatie van de gemeente, in te stemmen met het voorstel.
Aangezien ChristenUnie, SGP en CDA hetzelfde deden, sneuvelde het voorstel en is de ontwikkeling van het nieuwe theater even op pauze gezet.

4 juni 2024

Sound of Sixties

In Cultureel Cafe

Op woensdag 12 juni as. sluit het Cultureel Café Veenendaal het seizoen 2023-2024 af met een spetterend optreden van de band Sound of Sixties. Liefhebbers van de nostalgische muziek uit de roerige jaren 60 komen meer dan aan hun trekken. Van Beach Boys tot Beatles en van Bob Dylan tot The Eagles. Niet alleen de ouderen zal de popmuziek uit hun jeugd als muziek in de oren klinken, ook de jongere generatie zal deze muziek herkennen en de teksten van de songs vaak uit volle borst mee kunnen zingen.

Streep door masterplan theater

You can't always get what you want...

Wat had de SP graag VOOR het masterplan 'Duivenweide', met het nieuwe theater, gestemd. Maar met een vooruitzicht op grote bezuinigingen, en flinke noodzakelijke kosten op onderwijshuisvesting, was de uitgave van 50 miljoen onverantwoord voor de fractie. En dus - met pijn in het hart - stemde de fractie TEGEN.