1887 reacties op supermarktenquête

31 augustus 2015

1887 reacties op supermarktenquête

Foto: Jan Breur

Naar aanleiding van een raadsvoorstel om de supermarkten toe te staan om op zondag te openen, heeft de SP een enquête gelanceerd waarop mensen konden aangeven hoe zij hier over denken. Maarliefst 1887 mensen hebben van deze mogelijkheid gebruik gemaakt. Het raadsvoorstel wordt in september behandeld; de enquête is inmiddels gesloten.

96 reacties zijn afkomstig van mensen die daadwerkelijk in een supermarkt werken of hierin werk zoeken. Voor de SP vormen zij de belangrijkste groep: voor hen gaat het om het al of niet behouden van een vrije dag. Deze groep bestaat uit 83 werknemers, 9 werkzoekenden
en 4 vertegenwoordigers van de supermarktleiding.

De overige 1791 reacties zijn afkomstig van consumenten, mensen die gewoon hun boodschappen doen. Uit de enorme respons blijkt, wat de SP betreft, hoe sterk het onderwerp leeft in de Veenendaalse samenleving.

Op een oude enquête over de koopzondag, uit 2013, is eveneens veel activiteit geconstateerd de laatste tijd. Er zijn maarliefst 478 nieuwe reacties op binnengekomen – destijds sloot deze enquête af met slechts 15 reacties. Deze nieuwe reacties zullen worden meegenomen in het eindrapport.

De partij begint nu met het verwerken van de gegevens. Er wordt naar gestreefd om op 14 september één en ander af te hebben, om te kunnen presenteren op de openbare avond over de 24uurs-economie. Deze zal die avond plaatsvinden vanaf 20:00u in Activiteitencentrum
Duivenwal te Veenendaal.

Gastsprekers op die avond zijn: Sietse van der Bij (filiaalchef van een winkelketen in Utrecht), Albert Doelwijt (fractievoorzitter PvdA in de gemeenteraad) en Ad Meijer (fractievoorzitter SP in de Provinciale Staten).