XXI Congres: We gaan het doen!

5 december 2015

XXI Congres: We gaan het doen!

Foto: SP Veenendaal

Zaterdag 28 november j.l. vond het 21e congres van de SP plaats. Hier werd afscheid genomen van Jan Marijnissen als voorzitter, werd zijn opvolger gekozen, en werd de resolutie vastgesteld over de koers van de komende jaren.
Uiteraard was afdeling Veenendaal hier ook vertegenwoordigd.

De delegatie

Foto: SP Veenendaal

De Algemene Ledenvergadering van 21 september j.l. heeft afdelingsvoorzitter Baukje Hiemstra en fractievoorzitter Jan Breur aangewezen als de afgevaardigden van de afdeling op het congres. Zij vertrokken met hun "plus one", Toke van de Rovaart, richting Maarssen - waar het congres plaats zou vinden.

Het afscheid

Foto: SP Veenendaal
Jan Marijnissen was sinds 1988 (!) partijvoorzitter van de SP. Op het congres werd hij daarom behoorlijk in het zonnetje gezet. Er werd een filmpje getoond met lieve woorden van mensen met wie hij veel te maken heeft gehad in zijn politieke carrière; van Frits Barend tot Frits Bolkestein.
Als afscheidscadeau mag Marijnissen ook zelf een film gaan maken: hem zijn de middelen ter beschikking gesteld voor een documentaire over een onderwerp naar keuze.
Tevens is hij gedecoreerd met de Gouden Tomaat; de onderscheiding die hij zelf zo veel heeft uitgereikt aan SP'ers van bijzondere waarde

Optredens

Foto: SP Veenendaal
Na het afscheid van Marijnissen begon het 'serieuze' werk. Er moest gestemd worden voor een nieuw partijbestuur, en over de resolutie - met een veelheid aan wijzigingsvoorstellen. Om het allemaal verteerbaar te houden, is er ook aan entertainment gedacht.
Zo trad Jan Rot op, met een arsenaal aan Amerikaanse strijd- en solidariteitsliederen, die hij zelf vertaald had naar nieuwe Nederlandse versies.
Ook de jongeren van ROOD gaven een indrukwekkende voorstelling, waarin verbondenheid en eendracht (tegenover egoïsme) een centrale rol speelden: van de "doe-het-zelf-samenleving" naar de "doe-het-samen-leving".

De opvolger

Foto: SP Veenendaal
Voor de verkiezing van het nieuwe partijbestuur had de Veense afvaardiging de opdracht meegekregen om voor de functie van voorzitter te stemmen op Sharon Gesthuizen, en voor de overige functies op de voorgedragen kandidaten.
Uiteindelijk kreeg Ron Meyer de meeste stemmen voor het voorzitterschap. Hem wacht de verantwoordelijkheid om in de illustere voetsporen van Jan Marijnissen te treden.

Ondanks het feit dat Veenendaal voor Gesthuizen ging, is de overwinning van Meyer zeker geen teleurstelling. Afgevaardigde Jan Breur: "Onze ledenvergadering heeft uitgesproken dat zowel Sharon als Ron uitstekende kandidaten zijn. Sharon had bij ons net een klein streepje voor, maar het voorzitterschap is Ron ook wel toevertrouwd. Het is alsof je 9 ton hebt gewonnen in plaats van een miljoen; zeker geen reden om te klagen, dus."

De Resolutie
Foto: SP Veenendaal

Als laatste werd er gestemd over de resolutie en de wijzigingsvoorstellen. Daarmee werd het strijdplan voor de SP voor de komende jaren vastgesteld. Het doel: groter, beter en sterker worden om zo de strijd voor een socialer Nederland te winnen.
We gaan het doen!