h

Eindelijk! Veenendaal heeft een Sociale Kaart...

3 februari 2016

Eindelijk! Veenendaal heeft een Sociale Kaart...

Foto: Gemeente Veenendaal

Wethouder Marieke Overduin heeft op 27 januari 2016 officieel de Sociale Kaart Veenendaal gelanceerd. Al jaren bestaat er een behoefte aan een instrument waar inwoners en organisaties snel en gebruiksvriendelijk een overzicht hebben van vraag en aanbod. De sociale kaart is een passend antwoord op deze behoefte. Inwoners kunnen er terecht voor vragen over thema’s zoals zorg, gezondheid, wonen, geldzaken, jeugd, en werk.

Drempels verlagen

Het beleid van de gemeente Veenendaal is erop gericht om de eigen kracht van inwoners te versterken en daarmee de zelfredzaamheid te vergroten. De ondersteuning van de gemeente is gericht op het stimuleren van inwoners om deel te nemen aan de samenleving en hen te ondersteunen waar nodig. In Veenendaal wordt al jarenlang gesproken over een instrument dat drempels verlaagt bij het zoeken naar hulp en ondersteuning. Met de sociale kaart Veenendaal is er nu een interactief instrument dat bijdraagt aan zelfredzaamheid van inwoners.

Themagericht

De sociale kaart laat inwoners zien hoe ze met bepaalde (persoonlijke) situaties om kunnen gaan en waar ze terecht kunnen met vragen. De sociale kaart richt zich op de thema’s zorg en gezondheid, jeugd en gezin, woonomgeving en vervoer, wonen en huishouden, geldzaken en bijdragen, werk en werk zoeken, actief zijn en meedoen. Kortom: alle thema’s binnen het sociaal domein zijn opgenomen in de sociale kaart.

Gebruiksvriendelijk

Een belangrijk uitgangspunt van deze sociale kaart is de gebruiksvriendelijkheid. Op de website www.socialekaartveenendaal.nl krijgen inwoners met een paar muisklikken passende tips en adviezen die hem of haar verder helpt. Deze informatie gaat niet alleen over de voorzieningen die in de gemeente aanwezig zijn. Ook wordt er verwezen naar diensten van (vrijwilligers)organisaties die aansluiten op de vraag van de inwoner.

De teksten zijn publieksvriendelijk geschreven zodat iedereen, van jong tot oud, de informatie begrijpt en kan gebruiken. Ook kan de informatie met een klik op de knop worden voorgelezen en is daarmee toegankelijk voor blinden en slechtzienden.

Activiteiten

Daarnaast is een activiteitenagenda opgenomen. Op deze agenda staan eenmalige en terugkerende activiteiten die worden georganiseerd in de wijk. Dit zijn activiteiten die worden georganiseerd door bewoners en verenigingen. In de agenda kan worden gezocht op basis van het type activiteit en per wijk.

Voorziet in behoefte

Wethouder Marieke Overduin is blij dat de sociale kaart gelanceerd is. “Veel inwoners van Veenendaal ervaren een drempel bij het vragen om hulp of informatie. Deze drempel wordt met de sociale kaart verlaagd. Het is een toegankelijke website geworden met goede informatie in begrijpelijke taal. Inwoners worden snel en doelgericht geïnformeerd of verder geleid naar de juiste instantie. De sociale kaart draagt dan ook bij aan de zelfredzaamheid van onze inwoners. Ik ben zeer tevreden met het eindresultaat. Daarmee beantwoorden we aan een behoefte die er al jarenlang was onder onze inwoners en maatschappelijke instellingen.”

Ook in de politiek was de Sociale Kaart een langgekoesterde wens. Jarenlang hebben verschillende partijen, waaronder de SP, gehamerd op het belang van een Sociale Kaart.
Voordat zij wethouder werd, deed Overduin dat zelf ook als raadslid (CDA). Nu mocht ze de kaart lanceren.


De sociale kaart Veenendaal is online te raadplegen op www.socialekaartveenendaal.nl.

Reactie toevoegen

U bent hier