SP deelt uit op Internationale Vrouwendag

9 maart 2016

SP deelt uit op Internationale Vrouwendag

Foto: A.J. Breur

Afgelopen dinsdag, 8 maart, was het Internationale Vrouwendag. De SP stond hierbij stil door bloemen uit te delen aan vrouwen in het centrum van Veenendaal. Hiermee vroeg de partij tevens aandacht voor de positie van vrouwen in Turkije en de Oekraïne.

De eerste bloemen werden in de Cultuurfabriek uitgereikt aan de vrijwilligers van Amnesty International.

Turkije krijgt dit jaar de aandacht, vanwege de vrijheid van meningsuiting die daar onder vuur ligt. Honderden journalisten, advocaten, en anderen moeten hier jaarlijks voor de rechtbank verschijnen voor enkel het uiten van hun mening.
In het bijzonder gaat de aandacht uit naar mensenrechtenadvocate Eren Keskin, die veroordeeld werd tot 10 maanden cel. Dit, omdat ze in een toespraak de autoriteiten verantwoordelijk hield voor de dood van een 12-jarige jongen. Ze is lid van mensenrechtenorganisatie IHD, en geeft onder andere juridische bijstand aan vrouwen die in detentie slachtoffer zijn van seksueel geweld.
Amnesty International houdt momenteel een kaartenactie voor haar.

In de Oekraïne hebben veel mensen - dus ook vrouwen - te lijden onder de spanningen tussen het pro-Europese en pro-Russische deel onder de bevolking. Die spanningen zullen verder oplopen als het associatieverdrag tussen de EU en de Oekraïne wordt aangenomen.
Op 6 april kan het Nederlandse volk per referendum aangeven of zij voor of tegen dit associatieverdrag is. De SP raadt aan om TEGEN te stemmen.

Organisatiesecretaris Toke van de Rovaart geeft in haar blog 'Internationale Vrouwendag 2016' op veenendaal.sp.nl meer informatie over de gekozen doelen.

Foto-impressie:

Foto: A.J. Breur

INTERNATIONALE VROUWENDAG
Toke en ik mochten vanmorgen (8-3-‘16), in ‘t Centrum van Veenendaal, vrouwen een narcis aanbieden. Wereldwijd zijn er veel kwetsbare vrouwen, waar we even bij stil stonden. Ook wezen we erop om een handtekening te zetten op een lijst van Amnesty International in de bibliotheek. Al met al hebben we genoten van deze SP-aktie.
Jannie de Gooijer

Foto: SP Veenendaal