Veenendaal krijgt de titel ‘Fairtrade Gemeente’

1 maart 2016

Veenendaal krijgt de titel ‘Fairtrade Gemeente’

Foto: Veenendaal4fair / www.veenendaal4fair.nl

Op 1 maart 2016 heeft de jury van Fairtrade Gemeente bekend gemaakt dat zij de aanvraag van gemeente Veenendaal voor de titel ‘Fairtrade Gemeente’ positief heeft beoordeeld. Veenendaal voldoet volgens de jury aan de zes criteria van de campagne.

Wethouder Nermina Kundic:  “Ik ben trots dat we Veenendaal nu Fairtrade Gemeente mogen noemen. Een groot compliment aan de inzet van Wereldwinkel Veenendaal, de stichting Veenendaal4Fair, een actieve en enthousiaste groep vrijwilligers, die hard heeft gewerkt om deze titel te behalen.”

Jury-oordeel

De jury geeft in haar juryrapport aan: “Veenendaal4Fair geeft niet alleen op lokale schaal veel aandacht aan fairtrade, maar ook duurzame (en lokale) producten worden in de schijnwerpers gezet. Een uniek resultaat van de Fairtrade Gemeente campagne in Veenendaal is de opening van een eigen Winkel: Eerlijk Waar.”

Wim Bakker, voorzitter van Veenendaal4Fair: "Uiteraard zijn wij heel tevreden. Een resultaat dat nooit tot stand zou zijn gekomen zonder de medewerking van ondernemers en maatschappelijke organisaties in Veenendaal. Zij gebruiken nu al fairtrade producten als koffie, thee of chocolade. Een voorbeeld dat andere ondernemers zouden moeten volgen".

De jury geeft ook aan dat de gemeente Veenendaal een belangrijke pilaar is voor de lokale campagne. De jury oordeelt: “De uitgesproken visie en de geboden steun door de gemeente aan de lokale campagne hebben ervoor gezorgd dat er snel zeer positieve resultaten zijn geboekt. Veel andere gemeenten kunnen een voorbeeld nemen aan de lokale overheid in Veenendaal.”

Behalve gemeente Veenendaal heeft al op een eerder moment de provincie Utrecht als eerste provincie eveneens de titel Fairtrade gehaald.

Wat is fairtrade

De Fairtrade Gemeente campagne streeft naar het vergroten van de vraag naar en het aanbod van fairtrade producten. Om te zorgen voor meer werkgelegenheid en betere leef- en werkomstandigheden van boeren en producenten in ontwikkelingslanden moeten er namelijk meer fairtrade producten verkocht worden. Ook in Nederland. De campagne in Veenendaal, stimuleert dit door ondernemers, werknemers, inkopers en consumenten met positieve aandacht en publiciteit te belonen voor hun keuze voor fairtrade.

Meer info

Op de website www.veenendaal4fair.nl is te zien welke winkels, horecazaken, bedrijven en maatschappelijke organisaties fairtrade producten hebben of hoe men kan aansluiten bij dit initiatief. Op de website van www.fairtradegemeenten.nl is meer informatie te vinden over de fairtrade gemeenten.

De uitreiking van de titel is gepland op donderdag 7 april 2016.