This is the dawning of the age of AQUARIUM

1 september 2016

This is the dawning of the age of AQUARIUM

Foto: Aquarium / Facebook

Zoals al eerder aangekondigd is AQUARIUM één van de acts die optreedt op ROODSTOCK. Dit festival vindt aanstaande zaterdag (3 september) vanaf 13:00u plaats op Stadsstrand 'Landjepik' in het centrum van Veenendaal. Om 16:00u hoopt AQUARIUM het podium te bestijgen.

AQUARIUM bestaat uit Anneroos Schoeman en Maartje Duivenvoorden. Met twee gitaren en hun stemmen proberen zij een kunstwerkje van harmonieuze klanken te maken. AQUARIUM is een verrassende, muzikale combinatie: beiden maken eigen liedjes en sinds een jaar hebben zij een bron van inspiratie in elkaar gevonden. Door veel te luisteren naar o.a. Bon Iver, Asgeir, Eefje de Visser, Laura Marling en Sufjan Stevens hebben zij hun eigen stijl van liedjes maken ontwikkeld.

Na verschillende optredens bij radio’s, minifestivalletjes, marktjes, winkelstraten en in winkels kunnen de songwriters van AQUARIUM wel zeggen dat ze goed bezig zijn met het verkrijgen van podiumervaring. Ze hebben hun vier mooiste liedjes op een EP gezet, genaamd AQUARIUM | LIVE.

Voor ROODSTOCK stelden we de dames enkele vragen...

Foto: Aquarium / Facebook

Hoe lang zijn jullie al met muziek bezig?
Individueel zijn we al van jongs af aan geïnteresseerd in muziek. Onze ouders hebben ons altijd gestimuleerd om muziek te spelen en daar zijn we ze erg dankbaar voor! Muziek maken is echter iets anders dan het schrijven van eigen liedjes. Dit ontdekten we allebei pas toen we een jaar of 16 waren. Sinds anderhalf jaar hebben we ontdekt dat songwriting nog veel leuker kan zijn als je dit in samenwerking doet. Zo zijn wij als duo AQUARIUM gestart.

Waar komt de naam 'AQUARIUM' vandaan?
Ondanks dat we het lekker vinden klinken, is deze naam ook toevallig op komen borrelen. Op een verkleedfeestje hadden we allebei een shirt aan met daarop een vissenprent. Daarbij droegen we ook nog eens een blauwe broek. We hebben vervolgens onze gezichten blauw geschminkt en onszelf de naam AQUARIUM 1 en AQUARIUM 2 gegeven.

Maar uiteraard hebben we ook een diepere betekenis voor deze naam bedacht. Een vis in een aquarium heeft de illusie van vrijheid, maar zit uiteindelijk gevangen in een vissenkom. Zo is het eigenlijk ook met ons mensen: we willen graag de vrijheid en denken ook vaak in vrijheid te leven, maar niets is minder waar. Die spanning proberen we ook aan te kaarten in onze liedjes.

Treden jullie vaak op?
We proberen zoveel mogelijk op te treden om podiumervaring te krijgen. Dit is het eerste jaar al heel goed gelukt. We treden op bij lokale radiostations, feestjes, in kroegjes, akoestische podia, etcetera. Ons doel is om het publiek een stukje sfeer mee te geven. We maken luisterliedjes, dus onze muziek is niet alleen als rustige achtergrond bedoeld maar ook om goed naar te luisteren!

Hebben jullie al eens eerder voor een politieke partij opgetreden?
Nee, dit is voor ons nog helemaal nieuw! Moeten we ons ook rood gaan kleden? ;-)

Op ROODSTOCK spelen 3 politieke thema's de hoofdrol: (i) Eerlijk loon voor jongeren, (ii) Goede Zorg, (iii) Vrede. Welk van deze thema's spreekt jullie het meest aan?
Vrede is een universeel thema waar ieder mens (hopelijk) achter wil staan. Maar er is nog iets wat ons erg dierbaar is: de wijsheid van oudere mensen. Wij vinden dat we veel van ouderen kunnen leren en dat ze op hun oude dag de beste zorg verdienen die mogelijk is.

Wat kunnen we van jullie verwachten op ROODSTOCK?
Op ROODSTOCK willen we onszelf laten zien zoals we het liefst zijn: twee muzikanten die met rustige muziek, harmonieën en verhalende teksten hun publiek willen raken. Muziek op zijn puurst.

Foto: SP Veenendaal / Roodstock
Meer over AQUARIUM: