Geheim: Beperkt houdbaar

25 februari 2017

Geheim: Beperkt houdbaar

Foto: DEVO / www.devo-veenendaal.nl

Hoe lang moet een geheim een geheim blijven? Die vraag kwam afgelopen donderdagavond (23 februari) aan de orde, toen de gemeenteraad sprak over een verzoek in het kader van de Wet Openbaarheid van Bestuur.

Een inwoner van Veenendaal had gevraagd om de openbaarmaking van alle stukken in het dossier 'DEVO'...

Voor de SP is het dossier 'DEVO', met alle geheimzinnigheid die eraan kleeft, altijd een lastige geweest. De balans tussen optimale transparantie, en het beschermen van personen en de positie van de gemeente, is vaak moeilijk in te schatten.

Fractievoorzitter Jan Breur: "Wat ik namens mijn fractie over DEVO gezegd heb, zowel in het openbaar als in beslotenheid, hoeft wat de SP betreft geen geheim te blijven. Dat mag iedereen weten. Echter; wij kunnen niet overzien wat voor gevolgen het heeft als al die andere stukken openbaar worden."

Namens de SP stelde Breur twee vragen aan het College:

1. Wat voor zin heeft verdere geheimhouding nog, na het recente datalek? (Hierbij waren alle documenten van de gemeente immers toegankelijk.)
  2. Welk risico kleeft er aan het openbaar maken van de stukken?

Door de geheimhouding aan te houden, wordt verdere verspreiding van de stukken tegengegaan - luidde het antwoord van Burgemeester Kolff. Hij zei: "Dat de informatie even op straat heeft gelegen, maakt het nog niet meteen tot openbare informatie."
Wat betreft het risico; daarvoor gelden nog steeds de argumenten die bij het vaststellen van (de eventuele geheimhouding van) ieder desbetreffend stuk - waarbij de openbaarheid van een aantal stukken inderdaad de gemeente en/of personen kunnen schaden.

Hoewel de SP van mening is dat openbaarheid de norm moet zijn, en dat er TE VEEL stukken geheim zijn, kan de fractie niet overzien wat er gebeurd als 'de hele bubs' openbaar wordt gemaakt. Vanuit het voorzichtigheidsbeginsel steunde de SP dan maar de selectie die door de gemeentelijke organisatie was gemaakt.

Maar de grens is voor de SP wel bereikt. Het DEVO-dossier kan zich, wat de SP betreft, geen nieuwe geheimen meer permitteren.

Initiatief

Tijdens de bespreking kondigde Kees Lochtenberg van Lokaal Veenendaal een initiatief aan. Geheime stukken zouden voortaan een 'houdbaarheidsdatum' moeten krijgen; een einddatum tot wanneer ze geheim zijn of in elk geval een nieuw beslismoment over verdere geheimhouding moet plaatsvinden.

Wat de SP betreft is dit een zeer welkom initiatief. De geheimen van de gemeente moeten een uitzondering zijn. Als er (noodgedwongen) dan toch zaken geheim (moeten) blijven, laat ze dan niet tot in de eeuwigheid geheim blijven.
Laat een geheim beperkt houdbaar zijn...