Een toekomst voor Veenendaal...
Een toekomst voor Veenendaal...
Met: Klaas van Kruistum!
Veenendaal, woonhart van de regio.
Veenendaal voor elkaar.
Veenendaal onderneemt.
VeenValley.
Welk van de toekomstscenario's voor Veenendaal spreekt het meeste aan? Eén van 's lands bekendste Veenendalers, Klaas van Kruistum, ging hier afgelopen woensdagavond (19 april) over in gesprek met plaatsgenoten tijdens de Toekomstbijeenkomst in het gemeentehuis.
De Toekomstbijeenkomst is onderdeel van het traject naar een Strategische Visie voor het jaar 2040.
De aanwezigen richtten zich op de vragen of Veenendaal intern of extern gericht moet zijn, en of de focus moet liggen op wonen of op werken. Dit, aan de hand van een viertal scenario's. En, omdat het de toekomst betreft - en Veenendaal zich toch als ICT-stad hoopt te profileren - had ICT een belangrijke rol in elk van de scenario's.
Niet dat elk ICT-idee even goed werd ontvangen. Het idee van een 'digitale winkelstad' werd weggelachen, omdat het internet nu eenmaal niet plaatsgebonden, maar wereldwijd is. En technologie om voor de ouderen te zorgen is slechts tot op zekere hoogte goed; uiteindelijk kan techniek nooit de mens vervangen en blijft zorg door mensen nodig.
Overigens viel het de aanwezige Veenendalers op dat er überhaupt weinig aandacht was voor zorg. Afgezien van de suggestie van zorgtechnologie werd er in de scenario's geen woord gerept over dit onderwerp...
Wie deze avond gemist heeft, hoeft niet te treuren. Op de website meedoeninveenendaal.nl kunnen mensen bij elk scenario aangeven welk aspect hiervan hen het meeste aanspreekt. De scenario's worden gepresenteerd aan de hand van korte animatiefilmpjes.
Ook komt de gemeente - net als tijdens de Toekomstvisie on Tour - naar haar inwoners toe. Tot en met 22 april zijn er speciale enquêteurs op verschillende locaties in Veenendaal aanwezig om de vier toekomstbeelden voor te leggen aan de samenleving. Onder meer op de markt bij de Ellekoot, het Bruïneplein en het Centrum kunnen inwoners de toekomstbeelden bekijken en letterlijk een stip op de horizon zetten door een sticker te plakken op het toekomstbeeld van hun keuze. Iedere 10e deelnemer aan de enquête ontvangt een Twinkeling, een waardebon die te besteden is in Winkelstad Veenendaal.
De keuze van inwoners verwerkt de gemeenteraad in een nieuwe Strategische Visie voor Veenendaal. Deze visie wordt een richtinggevend document voor toekomstig gemeentelijk beleid.
En Klaas van Kruistum? Die is volop te bewonderen op televisie. In september 2016 tekende hij voor twee jaar bij als presentator bij KRO-NCRV...
Reactie toevoegen