SAMENLOOP voor HOOP

SAMENLOOP voor HOOP

Foto: SP Veenendaal

Samen tegen kanker

"Ik ben een vechtersbaas, mij krijg je echt niet klein," zong de 19-jarige Lisanne Spaander op het podium. Dat zij de 19 heeft gehaald mag als een wonder worden beschouwd; ze heeft een zeldzame variant van kanker overleefd. Sinds gisteravond (9 juni) vindt de Samenloop voor Hoop plaats; een evenement om stil te staan bij deze verschrikkelijke ziekte - en om geld in te zamelen om de ziekte te bestrijden en patiënten te helpen.

Maarliefst 62 teams zijn op de been, om 24 uur lang rondes te lopen en zo geld in te zamelen voor KWF Kankerbestrijding. Daarnaast vinden er nog tal van acties en activiteiten plaats. En wordt er vooral samen gelopen - en stilgestaan bij kanker.

Eén van de teams die meeloopt is 'Gemeente Veenendaal', bestaande uit ambtenaren, wethouders en gemeenteraadsleden. Ook SP'er Jan Breur heeft meegelopen in dit veelkleurige gezelschap.
Breur: "Ik stond van twaalf tot één ingepland vannacht, maar het is al met al wel wat langer geworden. Bij al die saamhorigheid let je niet meer op de tijd."
Vooral de kaarsenceremonie vond hij indrukwekkend. Hierin werd ook een minuut stilte gehouden, voor iedereen die vecht tegen kanker, iedereen die gestorven is aan kanker, en iedereen die iemand kent of verloren heeft aan kanker.
Breur: "Mijn gedachten gingen uit naar een collega. In één week tijd heeft zij te horen gekregen dat zowel bij haar zus als bij een goede vriendin kanker is geconstateerd. Een verschrikkelijke ziekte."

De Samenloop voor Hoop duurt nog tot vanavond; 19:00u. Dan vindt er een slotceremonie plaats, waarbij de voorlopige opbrengst bekend wordt gemaakt.