Besluit tot HERTELLING

28 maart 2018

Besluit tot HERTELLING

De gemeente Veenendaal telt de stemmen die bij de gemeenteraadsverkiezingen zijn uitgebracht opnieuw. De SGP heeft in een initiatiefvoorstel gevraagd om een hertelling van de stemmen. In de raadsvergadering van 27 maart heeft de gemeenteraad het initiatiefvoorstel aangenomen.

Initiatiefvoorstel

De SGP heeft een initiatiefvoorstel ingediend met het verzoek tot hertelling vanwege het minieme verschil bij verdeling van een restzetel. Nu het Centraal Stembureau op vrijdag 23 maart het proces verbaal heeft vastgesteld, is een besluit tot hertelling voorbehouden aan de gemeenteraad. In zijn vergadering van 27 maart heeft de gemeenteraad besloten dat de uitgebrachte stemmen voor de gemeenteraadsverkiezingen opnieuw geteld worden. Alleen DENK stemde tegen.

Hertelling

De hertelling wordt vandaag, op woensdag 28 maart uitgevoerd. Vanaf 7.00 uur zijn 80 stemmentellers aan de slag om de 30769 stembiljetten opnieuw te tellen. Het ligt in de verwachting dat het opnieuw tellen van de uitgebrachte stemmen de gehele dag in beslag neemt. Het rapport over de hertelling wordt op woensdag 28 maart aan de gemeenteraad aangeboden en de conclusies uit dit rapport worden in de extra raadsvergadering van die avond besproken. Als de hertelling leidt tot wijzigingen in raadszetels of de volgorde bij opvolging, dan neemt de gemeenteraad daarover een besluit. In dat geval is er een extra openbare zitting van het Centraal Stembureau op donderdag 29 maart om de alsnog gekozen raadsleden benoemd te verklaren.